Automatische incasso mislukt

Soms mislukt een automatische incasso. In het rapport automatische incasso, zie je wat de status is van een factuur die met automatische incasso geind wordt. Is de status mislukt (rood), dan moet je zelf actie ondernemen. Aan de foutcode zie je wat er aan de hand is.

Mislukte incasso’s:

  1. Ga naar Rapporten links in het hoofdmenu.
  2. Kies filter en vink aan ‘mislukt’.
  3. Jortt laat je zien welke incasso’s mislukt zijn.

Achter het factuurnummer staat de datum waarop de laatste incassopoging is gedaan. Bij Reden staat een foutcode of Niet gespecificeerd wanneer niet bekend is waarom de incasso mislukt is. Meestal is dit omdat er onvoldoende geld op de bankrekening staat.

Geen/ onvoldoende saldo (MS03/ AM04)

Wanneer er geen of onvoldoende saldo op de rekening van je klanten staat, geeft de bank een foutcode mee MS03 of AM04. Bij deze foutcodes start Jortt zelf na 4 dagen een tweede en na weer 4 dagen derde poging om het geld te incasseren.

Lukt de incasso na drie pogingen nog niet, stuurt Jortt een notificatie naar je klant met het verzoek de factuur zelf over te maken of te betalen met iDEAL.

automatische incasso mislukt

Volgende facturen worden nog wel verstuurd met de betaalmethode automatische incasso.

Andere foutcode automatische incasso

Behalve geen saldo zijn er nog meer foutcodes (de zogenaamde reasoncode). Wanneer dit gebeurt zet Jortt een taak voor je klaar bij ‘Nog te doen’. Jortt stopt hier het huidige incassotraject en stuurt Jortt een notificatie naar je klant met het verzoek de factuur zelf over te maken of te betalen met iDEAL.

Veel voorkomende fout/ reasoncodes:

AC01 - IBAN onjuist of niet bekend - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
AC04 - Rekeninghouder heeft rekening gesloten - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
AC06 - Rekening is geblokkeerd voor incasso - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
MD01 - Ongeldig mandaat - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
MD06 - Stornering - Neem contact op met de klant.
MD07 - Klant is overleden - Stuur een bos condoleance bloemen naar de nabestaanden.
MS02 - Transactie geweigerd - Neem contact op met de klant.
SL01 - Geweigerd door debit bank - Neem contact op met de klant.

Volgende facturen worden nog wel verstuurd met de betaalmethode automatische incasso. Je moet dus zelf actie ondernemen. Stuur of een nieuwe SEPA machtiging of verander de betaalmethode van de klant.

Bestaat het bankrekeningnummer niet meer, is de klant overleden of heeft de klant bij de bank de incasso teruggedraaid? Het automatische incasso proces wordt gestopt. De factuur komt op Niet betaald te staan.

Heeft de klant de betaling teruggevraagd, dan stuurt Jortt automatisch een nieuwe SEPA-machtiging naar de klant en past de standaard Betaalmethode aan naar Wachtend op eerste betaling. Tot de klant opnieuw een machtiging afgeeft, worden nieuwe facturen verstuurd met de betaalmethode Per bankoverschrijving.

Wij adviseren je om contact op te nemen met je klant wanneer de rekeninghouder is overleden of de bankrekening is opgeheven. Pas tot die tijd op het klantenformulier bij factuurinstellingen de Betaalmethode aan naar Per bankoverschrijving.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.