Met enige regelmaat beland ik op LinkedIn in discussies met boekhouders, vooral omdat ik wil leren hoe traditionele boekhouders denken. En ja, dan kom je wel eens pareltjes van opmerkingen tegen. Ik belandde in een discussie waarin boekhouders zich beklaagden over het feit dat hun klanten niet altijd alle inkoopfacturen opsturen. En als ze dat wel doen, herkennen de meeste boekhoudprogramma’s deze niet goed of boeken ze niet correct in.
Het pareltje van deze discussie was: "Het probleem is niet de software maar de klant. Daar het probleem aanpakken."
Ik geloof dat ik mijn slokje koffie over mijn beeldscherm heb uitgeproest van het lachen! Tja, zo ken ik er nog wel één.
Oké, bij Jortt hebben we de wijsheid: "Zet je de klant centraal, dan staat deze altijd in de weg." Maar daar bedoelen we toch echt iets anders mee.
Goed, dit is dus de reden van onze belachelijk goede support. Omdat ontwikkelaars nu eenmaal anders denken dan klanten. En om dat bij te sturen, moet je horen waarom je klanten iets niet doen of niet begrijpen.
In de discussie van de boekhouders, zou het zomaar kunnen dat een ondernemer (de klant) het zinloos vindt om 12 keer per jaar hetzelfde KPN-factuurtje op te sturen. En zo ook nog de andere 85% van de facturen die bij ieder bedrijf de 'gerommel in de marge, herhaalfacturen zijn'. Helemaal als je deze elke maand achter een beveiligd portaal moet ophalen.
Hierom werken we bij Jortt vanuit de bij- en afschrijvingen van de bank, en niet vanuit de facturen. Want iedere ondernemer begrijpt de bankrekening; plusjes zijn opbrengsten, minnetjes kosten of een privéopname. En nog belangrijker, wat op de bank is gebeurd, is de waarheid, de rest is subjectief. Dus boekt Jortt gewoon de afschrijving van KPN voor je. Met of zonder factuurtje.
Het ligt namelijk nooit aan de klant, het ligt altijd aan de software.
Hilco | Trotse Jortt'er
---
Ontvang dé leukste blog over ondernemen en boekhouden iedere 14 dagen in je mailbox:
---
Geschreven voor boekhoudprogramma Jortt.
Ik deel mijn Jortt ervaringen, belevenissen, fouten, leermomenten en leuke anekdotes met veel plezier. Ter lering en vermaak. Al mijn verhalen zijn op waarheid gebaseerd, maar feiten kunnen wat zijn aangepast. En ja, ik kan soms een beetje overdrijven. Je kunt vorige edities hier terguglezen.