Verzendkosten op een pakketje, met of zonder btw?
Moet je nu wel of niet btw betalen over de verzendkosten van een pakket of brief? Een redelijk antwoord zou zijn van niet, immers als je afrekent bij het postkantoor dan betaal je geen omzetbelasting. Maar van de wet moet je wél btw rekenen over de verzendkosten die je op je facturen zet.
Waarom reken je btw over de verzendkosten?
De reden dat je wel btw moet rekenen over de verzendkosten is om zo niet omzetbelasting te ontduiken. Als je namelijk geen btw hoeft te betalen over de verzendkosten, dan zou je een groot deel van de prijs van je product daar in kunnen verwerken. Daarom worden je producten of diensten en verzendkosten op de factuur belast met btw.
Btw hoog of laag tarief
Maar wat voor btw tarief hanteer je dan voor de verzendkosten? Het btw tarief is gelijk aan die van je goederen. Het kan per keer dus anders zijn. Als je een factuur hebt met goederen belast met verschillende btw tarieven, dan neem je het hoogst gebruikte btw tarief. Als jouw goederen vrij zijn van btw, dan geldt dit ook voor de verzendkosten.
Verzendkosten met btw op je factuur
De verzendkosten moet je dus ook btw over rekenen met hetzelfde tarief als de dienst. De verzendkosten zet je op een factuurregel en kiest daar het juiste btw tarief. Nu heb je de btw over de verzendkosten goed verwerkt in Jortt.
Deze tip is je aangeboden door: Boekhoudprogramma Jortt