Online Boekhouden

Boekhouding met een iZettle, SumUp (Payleven), Adyen POS, of Rabo SmartPin POS kassasysteem

Werk je met een traditionele winkelkassa, volg dan de instructies voor Boekhouden met een winkelkassa.

Er zijn steeds meer mobiele Point of Sale (POS) kassasystemen waarmee je je klanten kunt laten betalen. De meeste zijn gekoppeld aan je smartphone of tablet. Maar hoe verwerk je de omzet uit deze mobiele kassa in je boekhouding?

Op de meeste POS kassasystemen kun je aangeven dat er pin/creditcard betalingen zijn en dat er contante omzet is. In ons voorbeeld werken we deze situatie dan ook uit. Afhankelijk van het systeem waar je mee werkt, kun je een rapport per dag, week of maand uitdraaien. Omdat niet ieder systeem een weekomzet ondersteunt, gaan we in het voorbeeld uit van een maandomzet.

1. Toevoegen van een POS kassasysteem tussenrekening

Om de betalingen van je POS kassasysteem te verwerken, voeg je eerst bij 'Kas en Bank' een 'Overige rekening' toe. Deze geef je als omschrijving de naam van je POS kassasysteem, bijvoorbeeld 'iZettle'. Als rekening geef je of dezelfde omschrijving mee, of het rekeningnummer van de provider van je POS kassasysteem (deze staat op je bankmutatie bij de uitbetalingen). Deze rekening noemen we vanaf hier je POS tussenrekening.

2. Boeken van je omzet

Per periode boek je de omzet van je POS kassasysteem. Hiervoor draai je een omzetrapport uit je POS kassasysteem per periode (maand). Exporteer dit rapport en sla deze op als pdf.

Ga naar 'Boekingen' en kies 'Nieuwe boeking'. Kies 'Opbrengsten' en 'Diverse omzet'. Geef als omschrijving de periode mee, bijvoorbeeld 'POS omzet januari'. Geef als factuur- en leverperiode dezelfde maand op. Voer het totaalbedrag aan omzet in bij 'Totaal incl. btw' en voer de btw in bij 'Totaal btw'.

Koppel je omzetrapport bij 'Bon of inkoopfactuur' en voeg een betaalmethode toe. Bij de betaalmethoden splits je de contante verkoop en de pinverkoop. Stel je hebt € 10.000 omzet, waarvan € 1.000 contant is betaald en € 9.000 met de pin, dan voeg je twee betaalmethoden toe. De contante verkopen voeg je toe als 'Kas', de pin verkopen voeg je toe je als 'POS tussenrekening'.

Je maandomzet is nu verwerkt in je boekhouding.

Op je winst- en verliesrekening staat nu je omzet geboekt (exclusief btw), op je btw-aangifte is de te betalen btw berekend en bij Kas en Bank staat nu € 1.000 als kasgeld en € 9.000 als tegoed bij je POS tussenrekening.

3. Verwerken van de uitbetaling

Gedurende de maand krijg je regelmatig uitbetaald van de provider van je POS kassasysteem. Je krijgt dit geld dan gestort op je betaalrekening. Deze betalingen lopen niet gelijk aan een omzetperiode en staan los van de eerder geboekte omzet. POS kassasysteem uitbetalingen of kasstortingen boek je dus niet als omzet.

Boeken van een POS kassasysteem uitbetaling

Wanneer je de uitbetaling ziet staan in je bankmutatie bij 'In te boeken', klik je op 'Inboeken'. Je kiest 'Nieuwe boeking' en wijzigt de boeking naar 'Balans' en kiest als 'categorie' je 'POS tussenrekening'.

Hiermee verplaats je het geld van de POS tussenrekening naar je bankrekening. Het tegoed van je POS tussenrekening wordt dus kleiner.

Boeken van een geldstorting bij de bank

Wanneer je geld afroomt uit je kassa en dit geld stort bij de bank, boek je de bankmutatie van de kasstorting door bij 'In te boeken', te klikken op 'Inboeken'. Je kiest 'Nieuwe boeking' en wijzigt de boeking naar 'Balans' en kiest als categorie je 'Kas'.

Hiermee verplaats je het geld van je Kas naar je bankrekening. Het tegoed van je Kas wordt dus kleiner.

4. Boeken van de kosten van je POS kassasysteem

Per periode en/of per betaling zal de provider van je POS kassasysteem kosten verrekenen. Deze kosten worden meestal direct van de uitbetalingen afgehaald. Je ontvangt dus niet je hele omzet op je bankrekening, een klein deel blijft achter. Voor deze kosten krijg je (meestal) maandelijks een overzicht. Dit kostenoverzicht exporteer je en sla je op als pdf.

Om de kosten te boeken ga je naar 'Boekingen' en kies je 'Nieuwe boeking'. Het zijn 'Kosten' en kies als categorie 'Verkoopkosten'. Geef als factuur- en leverperiode dezelfde maand op als de periode waar de kosten over gaan. Voer het totaalbedrag aan omzet in bij 'Totaal incl. btw' en voer de btw in bij 'Totaal btw' (let op: Rabobank en iZettle berekenen geen btw, de btw is dan € 0).

Koppel je kostenrapport bij 'Bon of inkoopfactuur' en voeg een betaalmethode toe. De betaalmethode is de POS tussenrekening.

Je POS kassasysteem boekhouding is nu helemaal verwerkt in boekhoudprogramma Jortt.

Meer informatie over POS kassasystemen vind je hier:

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.