Bedrijfspand op balans en afschrijven

Een bedrijfspand is een bedrijfsmiddel waar je op afschrijft. Je mag echter niet lager dan de WOZ waarde (bodemwaarde) afschrijven en doordat deze jaarlijks stijgt kun je dit niet automatisch door Jortt laten doen. Het advies is om het bedrijfspand apart op de balans te zetten en zelf jaarlijks de afschrijving te boeken.

Bedrijfspand op de balans zetten bij aanschaf

Je zet het het bedrijfspand in 2 stappen op je balans. Je maakt eerst de balans categorie aan en daarna maak je een boeking voor de waarde.

Subcategorie aanmaken

Maak eerst een subcategorie aan:

  1. Klik rechtsboven op Instellingen.
  2. Klik op Categorieën beheren.
  3. Kies Balans.
  4. Klik op Inventaris.
  5. Klik op Subcategorie toevoegen en geef als omschrijving Adres van het pand.

Geef de aanschafwaarde op

Je schrijft af over de aanschafwaarde van het pand. Dit is de koopsom van het pand, inclusief de aankoopkosten (bijvoorbeeld notariskosten / makelaarskosten / overdrachtsbelasting) en exclusief de waarde van de grond. Als je recht hebt op aftrek van btw, neem je de kosten exclusief de btw op in de aanschafwaarde. Als je geen recht hebt op aftrek van de btw neem je de aankoopkosten inclusief de btw.

De waarde van het pand op de balans zetten doe je zo:

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Balans en als categorie de hierboven aangemaakte categorie Adres van het pand.
  4. Voer zelf als Omschrijving Aanschaf pand , Datum van aanschaf, Totaalbedrag in.
  5. Klik op Opslaan.
  6. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Boek de bij- en afschrijvingen en selecteer de juiste afschrijving en/of
  7. selecteer Geef aan dat de boeking is betaald met:.
  8. Klik op de lening waarmee het pand is betaald.

Ben je btw plichtig dan kun je de btw aftrekken. Je maakt hiervoor een Kostenboeking waarin je alleen de btw invult. Deze kostenboeking wordt dan klaargezet voor de btw-aangifte. De betaalde btw zal worden teruggevraagd bij de btw-aangifte.

Beginbalans voor bedrijfspand

Je zet het het bedrijfspand in 2 stappen op je balans. Je maakt eerst de balans categorie aan en daarna maak je een boeking voor de waarde.

Subcategorie aanmaken

Maak eerst een subcategorie aan:

  1. Klik rechtsboven op Instellingen.
  2. Klik op Categorieë beheren.
  3. Kies Balans.
  4. Klik op Inventaris.
  5. Klik op Subcategorie toevoegen en geef als omschrijving Adres van het pand.

Geef de waarde op

De waarde van het pand op de balans zetten doe je zo:

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Balans en als categorie de hierboven aangemaakte categorie Adres van het pand.
  4. Voer zelf als Omschrijving Aanschaf pand, Datum, Totaalbedrag in.
  5. Klik op Opslaan.
  6. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
  7. Klik op de lening waarmee het pand is betaald of.
  8. Kies voor Overige reserve als dit een beginbalans is en je geen lening voor het pand hebt.

Boeken van de jaarlijkse afschrijving

De hoogte van de afschrijving bereken je als volgt. De aanschafwaarde van het pand (= A) verminder je met de waarde van de grond die bij het pand hoort (= G). Verder houd je rekening met de restwaarde van het pand (= R) en de gebruiksduur (stel: 50 jaar) (= D). De hoogte van de afschrijving per jaar is (A - R - G) / D.

De toepassing van de jaarlijkse afschrijving op het pand is alleen mogelijk als:

  • De boekwaarde van het pand hoger is dan de bodemwaarde (WOZ waarde).
  • De jaarlijkse afschrijving over het pand niet groter is dan het verschil tussen de boekwaarde en bodemwaarde.

De jaarlijkse afschrijving ga je als volgt verwerken:

Jaarlijkse afschrijving aanmaken

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Balans en als categorie adres van het pand.
  4. Voer als Omschrijving in Jaarlijkse afschrijving, als Datum december 2020, Totaalbedrag totaal van de afschrijving met een - ervoor.
  5. Klik op Opslaan.

Jaarlijkse kosten afschrijving aanmaken

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Kosten en als categorie Andere kosten.
  4. Voer als Omschrijving in Jaarlijkse afschrijving, als Datum december 2020, Totaalbedrag totaal van de afschrijving maar nu positief en de btw laat je op €0 staan.
  5. Klik op Opslaan.

Koppel nu deze twee boekingen aan elkaar en zo heb je de jaarlijkse afschrijving in je boekhouding verwerkt. Dit herhaal je elk jaar.

Kies je ervoor om af te schrijven op je bedrijfspand, houd er dan rekening mee dat de waarde van je pand in je boekhouding steeds minder wordt. In werkelijkheid zal de waarde en de WOZ waarde jaarlijks stijgen. Ga je je bedrijfspand verkopen, dan krijg je in dat jaar een hoge boekwinst waar je belasting over moet betalen. Als de werkelijke waarde van je pand hoger is dan de waarde die in je boekhouding staat, is je bedrijf op papier minder waard. Dit kan nadelig zijn voor het aanvragen van een financiering. Het kan dus voordelig zijn om het bedrijfspand tegen de aanschafwaarde op de balans te laten staan en er dus niet op af te schrijven.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.