Beginbalans openstaande facturen leveranciers

In Jortt boek je aan de hand van je bij- en afschrijvingen. Heb je facturen in december ontvangen en ga je die pas in januari betalen, dan hoef je hier geen beginbalans voor te maken. Je boekt gewoon je afschrijvingen en je beginbalans ontstaat vanzelf!

Voorbeeld: je hebt van je leveranciers drie inkoopfacturen van €500,- in december 2018 ontvangen. Verder heb je al je leveranciers betaald. In je oude pakket staat op de eindbalans Onbetaalde facturen leveranciers €1500,-. Je betaalt deze drie facturen half januari 2019. De beginbalans ontstaat door het inboeken van de afschrijvingen:

  1. Ga naar Nog te doen links in het hoofdmenu.
  2. Selecteer bij Boek de bij- en afschrijvingen de juiste rekening.
  3. Klik op Inboeken bij de Afschrijving van de betaling aan de slager.
  4. Klik op Maak boeking in de geopende Afschrijving. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  5. Kies als boeking soort Kosten en als categorie Inkoopkosten.
  6. Zet de factuurdatum op december 2018
  7. Zet de btw op 0, deze heb je immers al aangegeven in je oude administratie.
  8. Voeg eventueel de bon toe.
  9. Klik op Opslaan.

Doe dit ook voor de andere twee afschrijvingen.

Ga naar Rapporten in het hoofdmenu en klik op het tabblad Balans. In de balans zal er op 1 januari bij 'Onbetaalde facturen leveranciers' nu €1500,- staan.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.