Leveranciers en crediteuren in Jortt
Jortt kent geen leveranciers- of crediteuren administratie. Van de Belastingdienst hoef je namelijk helemaal geen leveranciers administratie bij te houden. Je kunt je kosten gewoon boeken op de standaard categorieën in Jortt. Dit doe je het eenvoudigste door de bank afschrijving in te boeken. De Boekhoudbot doet dit zelfs al voor een groot deel automatisch voor je. En heb je een leverancier die de Boekhoudbot niet kent, dan kun je hier een eigen boekhoudregel voor maken zodat ook de afschrijvingen van deze leverancier in het vervolg automatisch worden geboekt.
Boekt de Boekhoudbot 1 van je leveranciers automatisch in, zet deze boekhoud regel dan uit bij
| Boekhoudbot.Leverancier aanmaken als kostencategorie
Wil je wel zelf zien hoeveel je bij een bepaalde leverancier hebt ingekocht, dan kun je hiervoor een eigen subcategorie aanmaken. Boek je afschrijvingen aan je leverancier dan voortaan op deze categorie. In de winst-en-verliesrekening zie je dan precies voor hoeveel je bij de betreffende leverancier hebt ingekocht.
Een nieuwe subcategorie aanmaken doe je zo:
- Ga naar rechts bovenin
- Klik op Categorieën beheren
- Klik op de Hoofdcategorie waaronder je de leverancier wil aanmaken
- Klik op
- Voer een naam in en klik op
Vanaf nu zal de leverancier zichtbaar zijn als categorie.
Categorieën toevoegen of wijzigenLeverancier totalen bekijken
Nu je een aantal kostenboekingen hebt gemaakt met als categorie de leverancier, kun je de totale kosten hiervoor terug vinden in de winst-en-verliesrekening.
Je kan de periode, naast jaar, ook zetten op maand en kwartaal om de resultaten van de leverancier te zien.
Je kunt deze methode ook gebruiken om klanten te maken als je geen gebruik maakt van Jortt facturen. Dan kun je zo de omzet totalen bijhouden per klant.