Missende betaling

Missende betaling voor een factuur of boeking

Het komt wel eens voor, je weet zeker dat een factuur betaald is, maar je kan de betaling niet vinden. Of een kostenboeking blijft in Nog te doen staan waar nog een betaling aan gekoppeld moet worden, maar dit bedrag is niet te vinden. Hoe los je dit op in boekhoudprogramma Jortt?

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Het kan zijn dat je nog niet alle bij- en afschrijvingen in Jortt hebt geladen.
  • Of je hebt een bij- of afschrijving al ingeboekt.

Niet alle bij- en afschrijvingen zijn ingeladen in Jortt

Je kunt nagaan of de betaling staat in Jortt door naar Geldzaken te gaan. Klik op de bankrekening en je ziet een overzicht van alle banktransacties in Jortt. Ga naar de datum en dan zie je of die betaling er is. Kijk gelijk of er meer ontbreekt door het te vergelijken met het overzicht van jouw internetbankieren.

Als de betaling ontbreekt dan kan je een MT940 bankbestand downloaden voor de ontbrekende dagen. Nu zal de betaling in Nog te doen verschijnen en kan je deze koppelen.

Eén bijschrijving voor een factuur én boeking

Je hebt een factuur gestuurd en jouw klant heeft betaald. De bijschrijving staat echter niet meer in Nog te doen, deze heb je geboekt als diverse omzet in plaats van dit te koppelen aan de factuur. De factuur blijft nu in Nog te doen staan omdat de betaling ontbreekt.

De gevolgen hiervan zijn:

  • Er staat twee keer de Leveringen/diensten waarover je btw moet betalen.
  • Jouw winst wordt hoger, hierover betaal je meer belasting.
  • Op de Balans staat de post Onbetaalde facturen klanten.

De bank bijschrijving (of afschrijving) is makkelijk te vinden door het volledige bedrag in de zoekbalk in te vullen.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.