Aanschaf telefoon met abonnement
Schaf je een telefoon abonnement aan met een telefoon dan doe je vaak een aanbetaling voor je toestel en ga je maandelijks je abonnement betalen en je toestel aflossen.
Wat is de situatie: Je betaalt in de aanbetaling de btw van de telefoon, maar deze btw staat vaak niet op de factuur. Daarbij ontvang je een lening voor de rest van de kosten van het toestel. Je betaalt per maand je abonnement met btw en de aflossing weer zonder btw. Een telefoon kost vaak meer dan € 450 ex. btw, dus is het een bedrijfsmiddel waar je in 5 jaar op af moet schrijven. En om het helemaal complex te maken; de abonnementskosten gaan over de toekomstige maand en de gesprekskosten over de afgelopen maand. Oftewel, smullen voor de boekhoudpuristen, een nachtmerrie voor ondernemers.
Gelukkig wordt door de Belastingdienst de soep niet zo heet gegeten, als deze geschonken wordt. Bovenstaande situatie zou voor een boekhoudpurist in het geval van een 24 maanden abonnement al snel leiden tot 97 boekingen, die je grotendeels handmatig moet maken.
Voor de Belastingdienst voldoende om de aanbetaling voor je toestel en de maandelijkse bankafschrijving in te boeken als Kantoorkosten met de btw op 21%. Je neemt je telefoon dan niet op als bedrijfsmiddel. Je betaalt deze immers al in 24 termijnen.
Wat doe je:
- Je boekt de afschrijving op je bankrekening van de aanbetaling op kantoorkosten met 21% btw.
- Je boekt de afschrijving op je bankrekening van de maandelijkse factuur op kantoorkosten met 21% btw.
De Belastingdienst is hiermee akkoord. Het gaat erom dat je niet meer btw terugvraagt en de kosten van de telefoon spreid over de levensduur. Tevens worden de kosten van je telefoon verspreid over twee jaar, de verwachte gebruiksduur. Belangrijk is dat je bovenstaande boekingen consequent blijft boeken.