Boekhoudprogramma Jortt

Hoe boek je op de juiste categorie?

Er zijn veel categorieën waar je op kunt boeken. Maar hoe kies je de juiste? Zijn de kosten van je telefoon 'Kantoorkosten', 'Telefoonkosten', 'Verkoopkosten' of 'Algemene kosten'?

Eisen van de Belastingdienst

De Belastingdienst stelt weinig eisen aan de indeling van de categorieën. Zij verwacht alleen dat je “een deugdelijke administratie voert op een manier die controlerende belastingmensen snel inzicht kan geven”, maar specificeren dit niet.

Veel administratiekantoren werken met eindeloze lijsten met kostenplaatsen of grootboeken. Bij voorkeur nog schermend met het Referentie Grootboek Schema (RGS) of het Standard Business Reporting Programma (SBR). Een voorbeeld van één van de meer dan 2.300 RGS grootboeken is:

Naam: WBedVkkOvr Nummer: 4203220: Omschrijving: Overige Verkoopkosten

Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Dit schema heb jij niet nodig.

Specificatie voor de belastingaangifte

De Belastingdienst is steeds meer aan het standaardiseren. Jortt heeft dan ook het categorieënschema overgenomen zoals de Belastingdienst deze gebruikt. Zodat jij aan het eind van het jaar eenvoudig zelf je aangifte kunt doen.

Op de juiste categorie boeken

Categorieën bepalen

Je mag alle kosten 'Algemene kosten' noemen en alle inkomsten 'Omzet'. Toch zijn er een paar categorieën die specifiek bij je belastingaangifte worden gevraagd. Daarnaast is het handig deze kosten voor je eigen inzicht in te delen. Het geeft jezelf meer inzicht waar de kosten vandaan komen.

De categorieën die je gebruikt mag je dus zelf indelen. Boekhoudprogramma Jortt adviseert om het zo simpel mogelijk te houden. Het gaat erom dat jij begrijpt waar je iets boekt. Hoe meer categorieën je gebruikt, hoe ingewikkelder de administratie wordt.

Categorieën die de Belastingdienst wél gesplitst wil zien zijn:

Kostprijs van de omzet

Onder de kostprijs van de omzet vallen alle materialen of diensten die jij inkoopt om de producten of diensten te maken die jij verkoopt. Deze boek je dus niet op Voorraden .

Een subcategorie van Kostprijs van de omzet is uitbesteed werk. Dat zijn de mensen die je inhuurt om het door jouw verkochte product of de dienst compleet te maken.

Lonen

Loonkosten van je personeel (let op, als eenmanszaak of vof heb je geen loonkosten, maar privéopnamen) geef je apart op. De loonkosten worden opgesplitst in:

  • Loonkosten (alles wat je netto uitbetaalt)
  • Sociale lasten (alles wat je aan de Belastingdienst betaalt)
  • Pensioenen (alles wat je aan een extern pensioenfonds overmaakt)

Lonen verwerk je zo in Jortt: Lonen/salaris boeken in Jortt

Wanneer je de categorie lonen gebruikt, gaat de Belastingdienst er dus van uit dat je personeel in dienst hebt.

Autokosten

Autokosten heb je alleen wanneer je een auto op naam van het bedrijf hebt. Een auto die je huurt zijn dus geen autokosten, maar reiskosten.

Wanneer je de categorie autokosten gebruikt, gaat de Belastingdienst er dus van uit dat je een auto op naam van het bedrijf hebt staan.

Verkoopkosten

Onder de verkoopkosten vallen alle kosten die te maken hebben met de promotie van je bedrijf. Denk aan Google, Facebook, marketing, promotiemateriaal, etc.

Overige kosten

Alle andere kosten hoef je niet onder te verdelen. In Jortt valt dit onder de Algemene kosten. Het maakt voor de Belastingdienst dus niet uit of je de telefoonkosten boekt als algemene kosten, telefoonkosten of kantoorkosten. Aan het einde van het jaar komen deze weer bij elkaar.

Categorieën toevoegen

Wil je voor je eigen inzicht meer categorieën toevoegen dan standaard in Jortt staan, dan is dat geen probleem. Dat doe je bij categorieën toevoegen

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.