Een factuur als betaald markeren

Van elke verzonden factuur kan worden bijgehouden of deze is betaald. Zo houd je goed overzicht van je inkomsten en waarschuwt Jortt je wanneer een klant te laat betaalt. Een factuur met de status betaald wordt niet meegenomen in de herinneringen.

Gebruik je Jortt ZZP, MKB of Plus dan wordt de factuur automatisch door Jortt op betaald gezet na binnenkomst van de betaling van de klant. Gebruik je Jortt Starter dan kun je de factuur zelf als betaald markeren.

Jortt ZZP, MKB en Plus

Factuur automatisch op betaald gezet

.

Met Jortt ZZP, Jortt MKB en Jortt Plus worden betaalde facturen automatisch als betaald gemarkeerd als de volledige betaling aan de factuur gekoppeld is. Zorg dus dat je bankrekening gekoppeld is. Wanneer bedrag en factuurnummer overeenkomen, koppelt Jortt de betaling automatisch aan de factuur. Voor de factuur staat dan een groen bolletje met een vinkje en het bedrag van de factuur is groen onderstreept. Betaalt je klant slechts een deel van de factuur, dan moet je de betaling handmatig aan de factuur koppelen.

Een betaalde factuur heeft een groen bolletje met een vinkje
Betaalde factuur

Wanneer je klant meerdere facturen in één keer betaalt dan worden al deze facturen op betaald gezet als het totaalbedrag van de facturen overeenkomt met de betaling en de factuurnummers die in de omschrijving van de betaling staan.

Heb je geen bankkoppeling en gebruik je geen MT940 bestand dan kun je de factuur ook inboeken als betaald met Overige reserve.

De betaling handmatig aan de factuur koppelen

.

Komen bedrag of factuurnummer niet overeen dan wordt de betaling niet automatisch aan de factuur gekoppeld. Je kunt de factuur handmatig aan de betaling koppelen of de betaling aan de factuur.

De factuur handmatig aan de betaling koppelen

  1. Ga naar Nog te doen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boek de bij- en afschrijvingen. Er wordt nu een lijst getoond met nog te boeken bij- en afschrijvingen.
  3. Klik in de lijst op de bijschrijving die je wilt koppelen aan de factuur. De bijschrijving wordt geopend in een nieuw paneel.
  4. Klik bij Mogelijke koppelingen op x facturen.
    Koppel factuur aan betaling
  5. Jortt laat de facturen zien die aan de betaling gekoppeld kunnen worden. Klik op de factuur die bij de bijschrijving hoort.
    Kies factuur bij betaling
    Je kunt ook snel de juiste factuur vinden door het zoekvenster te gebruiken. Je kunt zoeken op het factuurnummer, klantgegevens, omschrijving in de factuur etc.

Het bolletje voor het factuurnummer is nu groen geworden en het bedrag in het factuuroverzicht is groen onderstreept.

De betaling handmatig aan de factuur koppelen

  1. Ga naar Facturen en offertes links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Facturen. Er wordt nu een lijst getoond met je facturen.
  3. Klik in de lijst op de factuur die je aan de betaling wilt koppelen. Het factuur paneel wordt geopend.
  4. Klik bij Mogelijke koppelingen op x bij- en afschrijvingen.
    Koppel betaling aan factuur
  5. Jortt laat je een aantal bijschrijvingen zien, waarvan de eerste optie meestal de bijschrijving is die je zoekt. Klik hierop en de betaling is gekoppeld aan de factuur.
    Kies betaling bij factuur
    Je kunt ook snel de juiste betaling vinden door het zoekvenster te gebruiken. Je kunt zoeken op het rekeningnummer, omschrijving etc.

Het bolletje voor het factuurnummer is nu groen geworden en het bedrag in het factuuroverzicht is groen onderstreept.

Factuur als niet betaald markeren

.

Door de betaling(en) van de factuur te verwijderen, komt de factuur weer als niet-betaald in de administratie te staan:

  1. Ga naar Facturen en offertes links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Facturen. Er wordt nu een lijst getoond met je facturen.
  3. Klik in de lijst op de factuur die je op niet betaald wilt zetten. Het factuur paneel wordt geopend.
  4. Ga met je cursor op de betaling staan en klik vervolgens op ontkoppel.
    Ontkoppel betaling van factuur
  5. De factuur staat nu als niet betaald in het overzicht en de losgekoppelde betaling vind je terug bij Nog te doen.

Factuur als oninbaar markeren

.

Wanneer je zeker weet dat je klant niet meer gaat betalen, kun je de factuur als oninbaar markeren.

Jortt Starter

Factuur als betaald markeren

.

Gebruik je Jortt Starter dan moet je zelf de factuur als betaald markeren. Gebruik je een Ideallink en betaalt je klant via de link dan wordt deze factuur door Jortt op betaald gezet. De factuur zelf als betaald markeren:

  1. Ga naar Facturen en offertes links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Facturen. Er wordt nu een lijst getoond met je facturen.
  3. Klik in de lijst op de factuur die je op betaald wilt zetten. Het factuur paneel wordt geopend.
  4. Klik rechtsboven in de factuur op Alle opties en kies vervolgens op Markeer als betaald.
    Markeer als betaald
  5. Voor het factuurnummer staat nu een groen bolletje met een vinkje.

Factuur als niet betaald markeren

.

Wanneer een factuur handmatig op de status betaald is gezet, kan dit weer ongedaan gemaakt worden.

  1. Ga naar Facturen en offertes links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Facturen. Er wordt nu een lijst getoond met je facturen.
  3. Klik in de lijst op de factuur die je op niet betaald wilt zetten. Het factuur paneel wordt geopend.
  4. Klik rechtsboven in de factuur op Alle opties en kies vervolgens op Markeer als niet betaald.
    Markeer als niet betaald
  5. De factuur staat nu als niet betaald in het overzicht.

Factuur crediteren wanneer je klant niet betaalt

.

Gebruik je Jortt Starter en weet je zeker dat je klant niet meer gaat betalen, dan kun je de factuur crediteren. In het overzicht van de facturen wordt de factuur dan op betaald gezet, doordat de creditfactuur nu als betaling aan de factuur gekoppeld is.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.