60% van de zzp'ers stuurt de factuur digitaal

Digitale factuur meest gekozen facturatiemethode

online factuur maken met Jortt

Jortt - innovator in online factureren en online boekhouden - heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van digitale facturen bij zzp'ers. Uit de cijfers van september 2015 blijkt dat bijna 60% van alle zzp'ers de factuur digitaal (in pdf) verstuurt. Eind 2013 was dit nog volgens het CBS iets meer dan 25%. Een behoorlijke groei, die aangeeft dat de digitale factuur eindelijk is ingeburgerd. Voor het opmaken van de facturen worden nog vaak de programma's Word en Excel gebruikt. Daarnaast worden de facturen opgemaakt in boekhoudprogramma's of in speciale online factuurprogramma's.

Volgens Hilco de Roo, commercieel directeur van online boekhoudprogramma Jortt, is de uitkomst verrassend: "Wij bieden al onze klanten een gratis factuurprogramma waarmee zij in een handomdraai digitale facturen kunnen maken en die als pdf-bijlage bij een e-mail kunnen versturen. In onze beleving stuurde dus meer dan 95% van onze klanten de factuur digitaal. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Om precies te zijn is het 58,6%."

De reden dat een groot deel van de facturen niet digitaal verstuurd wordt, is omdat bijna een kwart van de zzp'ers de factuur zelf uitprint en zelf uitreikt aan haar klant. De rest wordt geprint en verstuurd per post met postzegel.

Jortt heeft het boekhouden opnieuw uitgevonden. Jortt biedt ondernemers een unieke methode waarmee zij eenvoudig, snel en efficiënt hun administratie kunnen verwerken. Daarnaast biedt Jortt alle ondernemers eengratis factuurprogramma waarmee zij facturen kunnen maken en versturen.

Meer informatie over Jortt vind je op de website: Jortt - Online boekhouden.