Factuur sneller betaald? Pepermuntje erbij!

Klanten betalen gemiddeld 8 dagen sneller

Online Factuur

Jortt - innovator in online factureren en online boekhouden - heeft onderzoek gedaan om te ontdekken hoe bedrijven hun facturen sneller betaald krijgen. In dit onderzoek is specifiek gekeken naar het deel van de facturen die per post worden verstuurd. De uitkomst is opmerkelijk: stop een pepermuntje bij de factuur en de factuur wordt gemiddeld 8 dagen sneller betaald!

“Openstaande facturen zijn een grote kostenpost voor zzp’ers en het MKB. Een 'pepermuntje in de envelop' is overduidelijk een oplossing om dit probleem te verkleinen”, zegt Hilco de Roo, commercieel directeur van Jortt. “Het idee is eigenlijk best simpel. In de horeca hebben ze al jaren door dat de betalingsbereidheid groter is als je wat snoepgoed bij het bonnetje legt. Dus dat er een positief effect op het betaalgedrag zou zijn vermoedden we al, maar dat het zo'n groot verschil is heeft ook ons verbaasd.”

Jortt Postservice

Natuurlijk gebruiken we allang geen ganzenveer meer voor de boekhouding. Computers hebben deze taak overgenomen. Toch is de onderliggende methode die wordt gebruikt nooit aangepast. Computers boeken het bedrag dat je links invoert nu automatisch weg aan de rechterkant. Een mooie tijdsbesparing, maar het haalt de basis van de dubbel boekhoudmethode onderuit. Onder aan de streep klopt de som nu altijd. Ook al wordt er fout op fout gemaakt met het boeken. En met nieuwe innovaties, zoals online bankieren, heeft dubbel boekhouden nooit rekening gehouden. Eigenlijk doen alle traditionele (online) boekhoudpakketten alleen aan symptoombestrijding. Er worden continu pleisters geplakt op de bestaande methode, maar het échte probleem wordt niet aangepakt: het traditionele boekhouden past niet meer bij de ondernemer van vandaag.

Kijk dus niet vreemd op als je binnenkort een pepermuntje bij je factuur ontvangt.

Jortt online factureren is gratis en meer informatie staat op de website: www.jortt.nl.

Het Jortt online factuurprogramma is een gratis dienst waarmee zzp’ers, zp’ers, ondernemers en mkb’ers gratis onbeperkt facturen kunnen maken, versturen en de status kunnen bijhouden. Daarnaast biedt Jortt een geavanceerd online boekhoudpakket voor € 25 per maand.