Krijg je inkomsten uit een webshop en weet je niet precies hoe je deze moet verwerken? Dan is er maar één passend antwoord: Boekhoudprogramma Jortt. Met Jortt doe je eenvoudig de administratie voor je webshop. Of eigenlijk: onze slimme boekhoudbot doet de administratie voor je. Zo ben je altijd bij, voldoe je aan de regels van de Belastingdienst én heb jij meer tijd voor andere zaken. Met Jortt combineer je het beste van je webshopsoftware met onze boekhoudsoftware. Jortt maakt je winst-en-verliesrekening, je balans en zelfs je jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting/vpb.
Heb je geen koppelingen tussen je webshop en Jortt, dan boek je zelf je opbrengsten en geef je aan met welke betaalmethode(n) je klanten betalen. Je klanten betalen in je webshop via een Service Payment Provider die bepaalde betaalmethodes (iDeal, stripe, PayPal) aanbiedt. In Jortt heb je een overzicht van wat je nog van elke provider tegoed hebt en zie je precies hoeveel kosten je aan je provider betaalt.
verkoop je aan particulieren binnen de EU en wil je via Jortt gebruik maken van het EU éénloketsysteem? Koppel dan je webshop met Jortt. Alleen door facturen in Jortt te maken komt de informatie voor het éénloketsysteem in Jortt. Maak een koppeling tussen je webshop en Jortt via onze api of via Webwinkelfacturen en zorg voor een Jortt Plus abonnement. Het rapport EU-btw-éénloketsysteem is alleen beschikbaar bij een Jortt Plus abonnement.
Jortt werkt optimaal met Service Payment Provider Mollie. Al je webshoporders komen direct in je Jortt account en worden automatisch verwerkt. Wil je het jezelf makkelijker maken overweeg dan over te stappen naar Mollie. Lees Webshop met Mollie voor meer info.
Om de verkopen goed te boeken ga je eerst de betaalmethoden toevoegen die je gebruikt in je webshop. Daarna ga je je opbrengsten boeken en aangeven hoe je klant betaald heeft.
Als eerste voeg je de betaalmethoden van je webshop toe aan Jortt:
Per periode maak je een boeking voor de opbrengsten uit je webshop en je geeft aan waarmee je klanten betaald hebben. Ga hiervoor eerst naar de webshop om te bepalen wat je omzet is geweest over een bepaalde periode. Welke periode? Dat maakt niet uit: zolang het maar binnen één btw-termijn valt. Maak een rapport van de periode die je gekozen hebt waarop duidelijk je omzet en de btw percentages staan. Sla deze gegevens op als PDF.
Maak nu de Opbrengstenboeking:
Geef nu aan hoe je klanten hebben betaald. Stel je omzet van €2100 is voor €1400 met iDEAL betaald en voor €700 met PayPal.
Je omzet is nu verwerkt in je administratie. Op je Winst-en-verliesrekening staat nu je omzet geboekt (zonder btw), op je btw-aangifte is de te betalen btw berekend en bij Geldzaken staat precies welke serviceprovider je nog een bedrag verschuldigd is. In dit geval staat er €1400 op je iDEAL tussenrekening en €700,00 op je Paypal tussenrekening.
Betaalt een betaalmethode, zoals bijvoorbeeld iDEAL, geld op je bankrekening dan boek je dit met een Balansboeking op de betreffende tussenrekening. De uitbetaling is immers geen omzet meer want die heb je al geboekt met de Opbrengstenboeking bij stap 2. Meestal lopen deze uitbetalingen niet gelijk aan je omzetperiode, door een tussenrekening te gebruiken heb je hier geen problemen mee.
In dit geval betaalt iDEAL je €1350 op je bankrekening, de laatste €50 betalen ze niet maar houden ze in als hun verkoopkosten. De uitbetaling boek je als volgt:
Je iDEAL tussenrekening staat nu op €50. Je hebt immers nog maar €50 (€1400-€1350=€50) van iDEAL tegoed. Maak dezelfde boeking voor je PayPal account wanneer zij uitbetalen op je bankrekening. Laat je het geld op je PauPalrekening staan dan hoef je niets te doen.
Je Service Payment Provider rekent kosten, deze worden ingehouden op het bedrag dat wordt uitbetaald. Voor deze kosten krijg je een overzicht van je Service Payment Provider dat je aan je kostenboeking toe voegt. iDEAL rekent in dit geval €50 kosten, je maakt hiervoor de volgende Kostenboeking:
Maak deze boeking ook voor de kosten die je aan PayPal betaalt en je administratie is helemaal bijgewerkt.
Uiteraard heb je ook je bankrekening(en) gekoppeld. Zo komen ook de kosten die je maakt voor je webshop in Jortt. Lees hier hoe je de bij- en afschrijvingen verwerkt: boekingen maken.
Jortt zorgt volledig automatisch voor een correcte btw-berekening. Bij Btw-aangifte, links in het menu, staat de aangifte klaar voor de Nederlandse btw, die je met één druk op de knop indient bij de Belastingdienst.