Een banktransactie staat in mijn bank app op een andere datum dan in Jortt

Het kan voorkomen dat bij- en afschrijvingen van je bank op een andere dag worden getoond dan dat ze in werkelijkheid hebben plaatsgevonden.

De reden van deze afwijking is dat banken werken met twee waarheden, namelijk de rentedatum (wanneer iets gebeurt) en de boekdatum (wanneer iets zichtbaar is in je bank app). Tussen deze twee data kan een verschil zitten.

Voorbeeld

We kennen bij Jortt situaties waarin een banktransactie pas 4 weken later door de bank is verwerkt. Vaak gaat het om storneringen of betwiste afschrijvingen. Deze worden op de dag dat ze zijn verwerkt door de bank, met de rentedatum van de afschrijving verwerkt.

Twee waarheden

Banken werken dus met twee waarheden: een voor zichzelf, en één die ze aan je tonen. Beide waarheden zijn waar.

Consistente boekhouding

Jortt heeft ervoor gekozen om de banktransacties in Jortt te tonen zoals je ze ook in de bank app ziet. Dit is het meest duidelijk voor iedereen. Het saldo in Jortt wordt berekend op basis van de som van de bij- en afschrijvingen.

Wat te doen met de afwijking?

Met het verschil in het eindsaldo doe je niets. Een van de belangrijkste pijlers in je boekhouding is consistent gedrag. Jortt verwerkt de transacties altijd op dezelfde manier. Dit is volstrekt volgens de regels van de Belastingdienst.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.