Automatische incasso

Vanaf het moment dat de SEPA machtiging door je klant is geaccepteerd, krijgen alle volgende facturen de betaalmethode automatische incasso. Op het moment dat je de factuur verstuurt, start direct het proces om deze automatisch te incasseren.

Het automatische incassoproces bestaat uit de volgende stappen:

proces automatisch incasseren

Status automatische incasso

In het rapport Automatische incasso zie je de status van elke automatische incasso.

  1. Ga naar Rapporten links in het hoofdmenu.
  2. Je filtert de automatische incasso’s op de status:

Problemen bij incasseren

Wanneer een automatische incasso niet lukt, start Jortt de volgende processen:

Tijdelijk probleem

Wanneer er op de rekening van je klant te weinig geld staat om te incasseren, doet Jortt na 4 dagen een tweede poging om te incasseren. Wanneer dit weer niet lukt, doet Jortt na weer 4 dagen een derde poging. Lukt dit alsnog niet, dan zal Jortt een betaalverzoek sturen via de e-mail met een iDEALbetaallink daarin.

In je boekhouding zie je dit doordat de factuur op niet betaald staat:

  1. Ga naar Nog te doen links in het hoofdmenu.
  2. Kijk bij Facturen.
  3. Hier zie je alle facturen waarvan de vervaldatum verlopen is.
  4. Klik je op de factuur dan zie je de incassopogingen en storneringen:
  5. factuur met betalingen en stornos

Permanent probleem

Wanneer een rekeninghouder is overleden of een rekening is opgeheven of de klant de betaling heeft teruggevraagd, is er sprake van een permanent probleem. Jortt staakt het incassoproces. Lees bij automatische incasso mislukt wat je kunt doen.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.