Met Jortt ZZP, Jortt MKB en Jortt Plus kun je naast het versturen van facturen en offertes, je hele administratie doen. Nu ga je zien waar Jortt goed in is:
Het upgraden regel je simpel zelf in Jortt. Om alle financiƫle zaken goed in Jortt op te nemen is het belangrijk een beginbalans te maken. Zo sluiten je oude en nieuwe administratie goed op elkaar aan.
Daarnaast ga je een betaling koppelen aan de facturen die je met Jortt Starter hebt verstuurd. In Jortt ZZP en Jortt MKB is een factuur namelijk pas betaald als er ook daadwerkelijk een betaling aan vastzit. Alleen handmatig op betaald zetten is niet meer genoeg, de factuur is dan voor Jortt nog niet betaald en je ziet hem terugkomen in het overzicht van Nog niet betaalde facturen.
Hieronder staat stapsgewijs wat je moet gaan doen:
Heb je Jortt in het verleden gebruikt en wil je nu verder met Jortt? Om te voorkomen dat de cijfers uit het verleden doorwerken in je boekhouding, kun je beter een nieuwe administratie openen. Klik op Instellingen | Bedrijfsgegevens en zet achter je bedrijfsnaam 'oud' en kies . Klik daarna op je bedrijfsnaam rechtsboven en kies Administratie toevoegen en maak een nieuwe administratie aan.
Je kunt eenvoudig upgraden naar Jortt MKB:
Vanaf nu kun je Jortt ZZP, Jortt MKB of Plus gebruiken en ontvang je elke maand een factuur voor het gebruik van Jortt.
Je kunt vanaf nu je administratie met Jortt gaan doen, maar je kunt er ook voor kiezen om met terugwerkende kracht Jortt ZZP, MKB of Plus te gaan gebruiken.
Bepaal vanaf wanneer je je administratie in Jortt wil gaan voeren. Afhankelijk van je gekozen begindatum ga je de beginbalans maken en weet je aan welke facturen uit Jortt Starter je een bijschrijving kan gaan koppelen.
Koppel je bankrekening. Doorloop de stappen bij Geldzaken om je rekening te koppelen. Koppel je bankrekening.
Via de bankkoppeling komen de bij- en afschrijvingen in Jortt. Jortt verwerkt je bestand en je vindt in Nog te doen de geuploade bij- en afschrijvingen. Jortt koppelt de binnenkomende betalingen automatisch aan de door jou verstuurde facturen, wanneer het factuurnummer en bedrag kloppen. Daarnaast worden ook sommige afschrijvingen direct geboekt zoals belastingbetalingen.
Bij Nog te doen vind je het geuploade bankbestand. Je kunt nu de bij- en afschrijvingen gaan inboeken. Verwerken van je bij- en afschrijvingen.
Bedenk ook of je nog kosten hebt gemaakt voor je bedrijf die je niet via je zakelijke rekening hebt betaald. Voor deze kosten kun je een Kosten boeking maken en je geeft vervolgens aan waarmee deze kosten zijn betaald.
Alle facturen die in Jortt Starter zijn gemaakt en die niet betaald zijn via het geuploade bankbestand moeten nu op betaald gezet worden.
Dit doe je als volgt:
Heb je facturen met btw gemaakt, dan moet je daar een tegenboeking voor maken. De btw is waarschijnlijk hoger dan dat je hebt aangegeven omdat je toen in Jortt geen kostenboekingen hebt gemaakt.
Nu zijn al die facturen verwerkt en staan ze niet meer in Nog te doen. En de btw is op 0 gezet.
Door middel van de ingelezen bij- en afschrijvingen maakt Jortt al een deel van de beginbalans. Ook de post nog onbetaalde facturen staat na stap 5 nu goed op de balans. Nu is het zaak de andere begin balansposten op te voeren. Denk hierbij aan eventuele leningen, voorzieningen, deelnemingen, eigen vermogen, prive opname/stortingen of rekening courant saldo en nog te betalen facturen van leveranciers. Maak de beginbalans.
Nu is het tijd je bedrijfsmiddelen toe te voegen zodat Jortt ervoor kan zorgen dat de afschrijvingen automatisch in je administratie worden meegenomen. Je voert een reeds bestaand bedrijfsmiddel in door precies aan te geven wanneer je het gekocht hebt en wat het gekost heeft. Bedrijfsmiddelen en afschrijven.
Wanneer alles goed in Jortt staat kun je de afgelopen btw-periode afsluiten. Daarmee worden ook alle daaraan voorafgaande periodes gesloten. Eventuele wijzigingen die nu nog plaatsvinden, worden dan meegenomen in de huidige btw-periode.
Het sluiten van de btw-periode is het laatste wat je doet! Heb je toch nog zaken vergeten dan kun je de btw periode weer openen. Afhankelijk van wanneer je dat doet, kan dit consequenties voor de bij de btw perioden genoemde bedragen hebben. Lees: btw-aangifte doen
Sluiten van de btw-periode: