Administratie van je webshop (zonder Mollie koppeling)
Krijg je inkomsten uit een webshop en weet je niet precies hoe je deze moet verwerken? Dan is er maar één passend antwoord: Boekhoudprogramma Jortt. Dit slimme boekhoudprogramma zorgt er namelijk voor dat jij binnen een paar minuten tijd alle administratie uit je webshop hebt verwerkt.
De overzichtelijkheid en het gemak van Jortt zorgen voor een snelle, correcte afhandeling van de administratie afkomstig uit je webshop. Koppel je zakelijke bankrekening aan Jortt en je inkomsten en kosten worden overzichtelijk in Jortt weergegeven. Vanaf hier neemt Jortt de administratie van je over. Jortt maakt de btw-berekening, de winst-en-verliesrekening, de balans en zelfs de jaarrekening voor je.
Jortt werkt optimaal met Service Payment Provider Mollie samen. Al je webshoporders komen direct in je Jortt account en worden voor een groot deel automatisch verwerkt. Wil je het jezelf nog makkelijker maken overweeg dan over te stappen naar Mollie. Lees Webshop met Mollie voor meer info.
Hoe verwerk ik betaalgegevens uit mijn webshop?
Allereerst is het belangrijk om te weten dat jouw webshop goed is in het incasseren van geld en het versturen van facturen. Je maakt voor het incasseren gebruik van een Service Payment Provider die bepaalde betaalmethodes aanbiedt. Jortt is op zijn beurt weer bekwaam in het doen van je administratie. Door deze twee – Jortt én je webshop – van elkaar gescheiden te houden, boek je een optimaal rendement.
Betaalmethoden toevoegen aan Jortt
Als eerste voeg je de betaalmethoden van je webshop toe aan Jortt.
- Ga naar links in het hoofdmenu.
- Klik op bij Kas en bank en kies de betaalmethode die je gebruikt (Pay, Stripe, Buckaroo, etc.) en kies voor Overige rekening als je betaalmethode er niet bij staat. We noemen dit een tussenrekening.
- Vul de gegevens in, je kunt bij rekening en omschrijving hetzelfde invullen, kies iets waar jij de tussenrekening aan herkent.
- Klik op .
Boeken van de omzet webshop
Per periode maak je een boeking voor de opbrengsten uit je webshop en je geeft aan waarmee je klanten betaald hebben. Ga hiervoor eerst naar de webshop om te bepalen wat je omzet is geweest over een bepaalde periode. Welke periode? Dat maakt niet uit: zolang het maar binnen één btw-termijn valt. Maak een rapport van de periode die je gekozen hebt waarop duidelijk je omzet en de btw percentages staan. Sla deze gegevens op als PDF. Maak nu de Opbrengstenboeking:
- Ga naar in het hoofdmenu.
- Klik op . Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Kies als boeking soort Opbrengsten en als categorie Diverse omzet of een zelf aangemaakte sub categorie.
- Voer zelf de Omschrijving, Datum , Totaalbedrag incl. btw en de btw percentages in. Voeg het Omzetrapport toe als bijlage.
- Klik op .
Geef nu aan hoe je klanten hebben betaald. Stel je omzet van €2100 is voor €1400 met iDEAL betaald en voor €700 met PayPal.
- Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
- Klik nu op een betaalmethode, in dit geval iDEAL en pas het bedrag aan naar 1400.
- Jortt geeft nu aan dat er van €700,00 nog aangegeven moet worden hoe het betaald is.
- Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen nogmaals op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
- En klik nu op je Paypal tussenrekening.
Je omzet is nu verwerkt in je administratie. Op je Winst-en-verliesrekening staat nu je omzet geboekt (zonder btw), op je btw-aangifte is de te betalen btw berekend en bij
staat precies welke serviceprovider je nog een bedrag verschuldigd is. In dit geval staat er €1400 op je iDEAL tussenrekening en €700,00 op je Paypal tussenrekening.De uitbetaling op je bankrekening boeken
Betaalt een betaalmethode, zoals bijvoorbeeld iDEAL, geld op je bankrekening dan boek je dit met een Balansboeking op de betreffende tussenrekening. De uitbetaling is immers geen omzet meer want die heb je al geboekt met de Opbrengstenboeking bij stap 2. Meestal lopen deze uitbetalingen niet gelijk aan je omzetperiode, door een tussenrekening te gebruiken heb je hier geen problemen mee.
In dit geval betaalt iDEAL je €1350 op je bankrekening, de laatste €50 betalen ze niet maar houden ze in als hun verkoopkosten. De uitbetaling boek je als volgt:
- Ga naar links in het hoofdmenu.
- Selecteer bij Boek de bij- en afschrijvingen de juiste rekening.
- Klik op Inboeken van de Bijschrijving, in dit geval op de bijschrijving van Ideal.
- Klik op Maak boeking in de geopende Afschrijving. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Kies als boeking soort Balans en als categorie de tussenrekening, in dit geval de Ideal tussenrekening.
- Klik op .
Je iDEAL tussenrekening staat nu op €50. Je hebt immers nog maar €50 (€1400-€1350=€50) van iDEAL tegoed.
Kosten van je Service Payment Provider boeken
Je Service Payment Provider rekent kosten, deze worden ingehouden op het bedrag dat wordt uitbetaald. Voor deze kosten krijg je een overzicht van je Service Payment Provider dat je aan je kostenboeking toe voegt. iDEAL rekent in dit geval €50 kosten, je maakt hiervoor de volgende Kostenboeking:
- Ga naar links in het hoofdmenu.
- Klik op . Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Kies als boeking soort Kosten en als categorie Verkoopkosten.
- Voer zelf de Omschrijving, de Datum, het Totaalbedrag incl. btw en het Totaal aan btw in, in dit geval 50 en kies 21% btw.
- Voeg de bon toe.
- Klik op .
- Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
- Klik op de betreffende tussenrekening van de betaalmethode, in dit geval dus de iDEAL tussenrekening.
Door stap 3 en 4 ook voor PayPal te maken, heb je je administratie helemaal bijgewerkt.