Voordat je automatisch mag incasseren bij je klanten, moeten je klanten je eerst machtigen. De automatische incassomachtiging is aan veel regels gebonden. Om deze reden heeft Jortt dit proces voor je geïntegreerd in het boekhoudprogramma. Via Jortt verstuur je een e-mandate (elektronische machtiging) via de e-mail naar je klanten.
Accepteert je klant de e-mandate, dan past Jortt automatisch de standaard betaalmethode van de klant voor toekomstige facturen aan naar Automatische incasso.
Een SEPA machtiging verstuur je naar je klanten:
Per e-mail wordt de e-mandate naar je klant gestuurd. Bevestigen van de e-mandate doet je klant door € 0,01 over te maken via de iDEAL betaallink in de email. De rekening waarmee betaald wordt, wordt de rekening waarvoor de machtiging is afgegeven. Deze is gelijk gevalideerd.
Je klanten ontvangen deze SEPA machtiging:
In het rapport Automatische incassomachtigingen zie je precies wat de status is van je automatische incassomachtigingen, daarnaast zie je op het klantenpaneel van elke klant wat de status is van het activeringsproces.
In het rapport zie je de status van de Automatische incassomachtigingen:
Het rapport kent de volgende statussen. Door op een status te klikken zie je welke klanten het betreft.
Wanneer je de SEPA incassomachtiging naar je klant hebt gestuurd, staat op het klantenpaneel wat de status is van het activeringsproces:
Vanaf het moment dat de automatische incasso is geaccepteerd, krijgen alle toekomstige facturen voor deze klant de betaalmethode automatische incasso mee.
Je kunt voor elke factuur die je voor de klant maakt, op de factuur bij Betaalmethode aangeven hoe deze betaald moet worden. Wil je dat de klant een factuur zelf overmaakt? Kies dan voor Per bank overschrijving. Lees het artikel over betaalmethode selecteren.