Een boekhouding voeren is het bijhouden van de in een onderneming verkregen ontvangsten en gedane uitgaven. Daaruit resulteert het bedrijfsresultaat. De doelen hiervan zijn onder andere:
De boekhouding krijgt vorm door middel van categorieën. Categorieën zijn onderverdelingen van kosten. Er zijn vele variaties van categorieën schema's. Maar voor de verantwoording aan de Belastingdienst zijn enkel de volgende categorieën van toepassing:
Een uitgebreider categorieënschema is dus niet nodig en kan zelfs alleen maar voor verwarring zorgen. Natuurlijk kan het handig zijn onder deze hoofdposten subcategorieën aan te maken.
De categorieën worden op hun beurt gebruikt om de jaarstukken te maken, de jaarrekening. Een jaarrekening bestaat uit:
De boekhouding moet digitaal worden gevoerd, bij voorkeur in een online boekhoudprogramma. Hierin worden facturen (zowel inkoop- als verkoopfacturen) geboekt, bankafschriften (MT940 bestanden) verwerkt, en allerlei andere boekingen gedaan (hierbij valt te denken aan de salarisverwerking, of de afschrijvingen verwerken). Naast de gewone categorieënadministratie kan je met boekhoudprogramma Jortt volledig automatisch een balans, resultatenrekening en de jaarrekening vervaardigen.