Tips voor bankkoppeling

Je bankrekeningen worden aan Jortt gekoppeld met een PSD2 koppeling, die anders werkt dan de traditionele bankkoppeling. Zo is de koppeling gratis, werkt deze ook voor privé rekeningen en moet je de koppeling elke 90 dagen vernieuwen.

Lukt het niet in één keer de koppeling te maken, probeer dan één van de volgende tips.

Alle Nederlandse banken hebben de PSD2 koppeling actief. Op de website van de bank staat deze koppeling echter niet vermeld, daar wordt alleen over de traditionele bankkoppeling gesproken, waarvoor je geld betaald aan je bank. Deze koppeling gebruikt Jortt niet en daarom kom je onze naam ook niet tegen bij de genoemde boekhoudprogramma’s.

Nieuwe bankrekening koppelen of vernieuwen van al gekoppelde rekening

Lukt het niet om je bankkoppeling te maken of te vernieuwen, probeer/bedenk dan het volgende:

  1. De bankrekening kan alleen gekoppeld worden als er bij- en afschrijvingen hebben plaatsgevonden. Heb je een nieuwe bankrekening waarop nog niets is gebeurd, dan lukt het koppelen nog niet. Koppel dan wanneer de eerste transacties zijn geweest.
  2. Heb je voor het inloggen de juiste pas gebruikt?
  3. Is er nog iemand met een pas, die wel de rechten heeft om een bankrekening te koppelen?
  4. Gaat het om een nieuwe bankrekening? De bank moet deze rekening nog in de eigen systemen verwerken en pas wanneer dat gebeurd is, kan de rekening gekoppeld worden, dit kan enkele weken duren.
  5. Krijg je een foutmelding, verwijder dan alle cookies en de browsergeschiedenis en probeer het opnieuw.
  6. Mocht je VPN hebben aanstaan, dan moet dit even tijdelijk worden uitgezet.
  7. Krijg je een foutcode in de bankomgeving, neem dan contact op met de Helpdesk van de bank. Geef aan dat het om een PSD2 koppeling gaat. Kom je er niet uit met de bank, neem dan contact op met de Helpdesk van Jortt: 020-210 1011 of mail naar support@jortt.nl.
  8. Krijg je een foutcode bij terugkeer in Jortt neem dan contact op met onze Helpdesk: 020-210 1011 of mail naar support@jortt.nl en vermeld de foutcode.

Specifiek voor de Knab:

  1. Je moet twee keer toestemming geven voor de koppeling. Kijk dus of je alle taken hebt gedaan.
  2. Werkt de QR code niet, log in met een Incognito venster (via Chrome als browser).

Specifiek voor de ABN Amro:

  1. Gebruik de identifier zonder de USB koppeling, dan lukt het vaak wel.

Specifiek voor de ING vernieuwen:

  1. Je gebruikt een pas of een app en hebt niet alle rechten voor deze bankrekening. Probeer de toestemming nog een keer te geven met een andere pas of app die wel alle rechten heeft. Lost dit niets op, of is er maar één pas;
  2. Dan kan dit alleen opgelost worden door ING support. We adviseren je contact op te nemen met de Zakelijk Servicedesk: 020 22 888 22. Dit omdat het een melding is binnen de ING omgeving. Geef hierbij duidelijk aan: 'De re-consent voor de koppeling van boekhoudprogramma Jortt en de ING werkt niet. Het gaat hier om een PSD2 koppeling, niet om de traditionele betaalde bankkoppeling. Het vermoeden is dat de rechten niet goed staan bij ING. Dit omdat de foutmelding binnen de ING omgeving wordt weergegeven. De foutmelding is: {geef de foutmelding}.'

Neem je contact op met je bank geef dan duidelijk aan dat het om de PSD2 (Pieter Simon Dirk, cijfer twee) koppeling gaat. Zorg dat je iemand te spreken krijgt die weet wat een PSD2 koppeling is.

MT940 bankrekening koppelen met bankkoppeling

Werkte je voorheen met een MT940 bestand dan kun je alleen koppelen als alle bij- en afschrijvingen in Jortt staan. Lukt het niet je bankrekening te koppelen, dan mis je waarschijnlijk bij- en afschrijvingen. Doe dan het volgende:

  1. Ga naar Geldzaken.
  2. Klik op de bankrekening die je wil koppelen.
  3. Klik in het nieuw geopende paneel op de knop Koppel deze bankrekening.
  4. Jortt laat je nu zien welke bij- en afschrijvingen je nog moet uploaden.
  5. Download deze bij je bank en upload ze in Jortt.

Heb je alle missende bij- en afschrijvingen toegevoegd dan kun je de koppeling maken.

Soms laat Jortt zien dat je bij- en afschrijvingen mist van voor 2019. Meestal heb je dat jaar al afgesloten. Neem even contact op met de Helpdesk (020- 210 1011 of support@jortt.nl ) en wij zorgen dat de koppeling toch gemaakt kan worden.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.