Upgraden van Jortt Gratis naar Jortt Compleet

Met Jortt Compleet kun je naast het versturen van facturen en offertes, je hele boekhouding doen. Nu ga je zien waar Jortt goed in is:

  1. Je facturen worden automatisch gekoppeld aan de betaling.
  2. De te betalen of ontvangen btw wordt bijgehouden.
  3. Je hebt real time financieel inzicht in je bedrijf!

Het upgraden regel je simpel zelf in Jortt. Om alle financiële zaken goed in Jortt op te nemen is het belangrijk een beginbalans te maken. Zo sluiten je oude en nieuwe boekhouding goed op elkaar aan.

Upgraden naar Jortt Compleet

Daarnaast ga je een betaling koppelen aan de facturen die je met Jortt Gratis hebt verstuurd. In Jortt Compleet is een factuur namelijk pas betaald als er ook daadwerkelijk een betaling aan vastzit. Alleen handmatig op betaald zetten is niet meer genoeg, de factuur is dan voor Jortt nog niet betaald en je ziet hem terugkomen in het overzicht van Nog niet betaalde facturen.

Hieronder staat stapsgewijs wat je moet gaan doen:

  1. Upgraden naar Jortt Compleet.
  2. Bepalen van de begindatum van de boekhouding met Jortt.
  3. Koppelen bankrekening en/of uploaden bankbestand.
  4. Bij- en afschrijvingen boeken.
  5. Overige kosten boeken.
  6. Facturen uit Jortt Gratis op betaald zetten.
  7. Beginbalans toevoegen aan Jortt.
  8. Bedrijfsmiddelen toevoegen.
  9. Btw-periode sluiten.

1. Upgraden naar Jortt

Je kunt eenvoudig upgraden naar Jortt Compleet:

  1. Ga naar Instellingen rechtsboven en klik hierop.
  2. Klik onder Instellingen voor [je bedrijfsnaam] op Mijn Abonnement.
  3. Kies voor upgraden naar Jortt Compleet of Jortt Plus.

Vanaf nu kun je Jortt Compleet of Plus gebruiken en ontvang je elke maand een factuur voor het gebruik van Jortt.

2. Bepalen begindatum van je boekhouding in Jortt

Je kunt vanaf nu je boekhouding met Jortt gaan doen, maar je kunt er ook voor kiezen om met terugwerkende kracht Jortt Compleet te gaan gebruiken.

Bepaal vanaf wanneer je je boekhouding in Jortt wil gaan voeren. Afhankelijk van je gekozen begindatum ga je de beginbalans maken en weet je aan welke facturen uit Jortt Gratis je een bijschrijving kan gaan koppelen.

3. Koppelen bankrekening en/of uploaden bankbestand

Koppel je bunq bankrekening of haal een MT940 bestand op van je bank. Kies de startdatum voor je MT940 bestand zo dat er nog een transactie bij zit van voor de gekozen begindatum. Zo weet Jortt wat het saldo op je bankrekening is op de door jou gekozen begindatum. Dus wil je per 1 januari beginnen, zorg dan dat de laatste transactie van december het jaar ervoor ook nog in het bankbestand zit. Importeren van bij- en afschrijvingen.

Via de Upload MT940 bankbestand komt je bankbestand in Jortt. Jortt verwerkt je bestand en je vindt in Nog te doen de geuploade bij- en afschrijvingen. Jortt koppelt de binnenkomende betalingen automatisch aan de door jou verstuurde facturen, wanneer het factuurnummer en bedrag kloppen. Daarnaast worden ook sommige afschrijvingen direct geboekt zoals belastingbetalingen.

4. Bij- en afschrijvingen boeken

Bij Nog te doen vind je het geuploade bankbestand. Je kunt nu de bij- en afschrijvingen gaan inboeken. Verwerken van je bij- en afschrijvingen.

5. Overige kosten boeken

Bedenk ook of je nog kosten hebt gemaakt voor je bedrijf die je niet via je zakelijke rekening hebt betaald. Voor deze kosten kun je een Kosten boeking maken en je geeft vervolgens aan waarmee deze kosten zijn betaald.

6. Facturen uit Jortt Gratis op betaald zetten

Alle facturen die in Jortt Gratis zijn gemaakt en die niet betaald zijn via het geuploade bankbestand moeten nu op betaald gezet worden.

Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Facturen en offertes in het linkermenu en klik hierop.
  2. Klik op een factuur waar nog geen echte betaling aan zit maar die wel betaald is. Dit zijn bijvoorbeeld de facturen die je vindt via Filter > Nog te verwerken.
  3. Kies bij de mogelijke koppelingen voor ‘of geef aan dat een factuur is betaald met’ en selecteer Overige reserve.
  4. Dit doe je voor alle facturen die al betaald zijn voor de datum dat je met Jortt bent begonnen.
  5. Kom je facturen tegen die nog niet betaald zijn, dan laat je die als onbetaald staan en kun je je klant een betalingsherinnering sturen. Zijn het facturen waarvan je je afvraagt of ze nog wel betaald gaan worden, dan kun je ook kiezen voor crediteren.
Betalen met Overige reserve

Als je btw hebt staan in die facturen dan moet je daar een tegenboeking voor maken. Die btw is waarschijnlijk hoger dan dat je hebt aangegeven omdat je toen in Jortt niet kostenboekingen hebt gemaakt.

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Opbrengsten en als categorie Diverse omzet.
  4. Tel de btw van de Jortt Gratis periode op.
  5. Voer bij Totaal incl. btw dit bedrag in met een - ervoor.
  6. Voer bij Totaal btw hetzelfde bedrag in met de - ervoor.
  7. Klik op Opslaan.
  8. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
  9. Klik op Overige reserve.

Nu zijn al die facturen verwerkt en staan ze niet meer in Nog te doen. En de btw is op 0 gezet.

7. Beginbalans toevoegen aan Jortt

Door middel van het uploaden van je bankbestand maakt Jortt al een deel van de beginbalans. Ook de post nog onbetaalde facturen staat na stap 5 nu goed op de balans. Nu is het zaak de andere begin balansposten op te voeren. Denk hierbij aan eventuele leningen, voorzieningen, deelnemingen, eigen vermogen, prive opname/stortingen of rekening courant saldo en nog te betalen facturen van leveranciers. Maak de beginbalans.

8. Bedrijfsmiddelen toevoegen

Nu is het tijd je bedrijfsmiddelen toe te voegen zodat Jortt ervoor kan zorgen dat de afschrijvingen automatisch in je boekhouding worden meegenomen. Je voert een reeds bestaand bedrijfsmiddel in door precies aan te geven wanneer je het gekocht hebt en wat het gekost heeft. Bedrijfsmiddelen en afschrijven.

Bedrijfsmiddelen toevoegen

9. Btw-periode sluiten

Wanneer alles goed in Jortt staat kun je de afgelopen btw-periode afsluiten. Daarmee worden ook alle daaraan voorafgaande periodes gesloten. Eventuele wijzigingen die nu nog plaatsvinden, worden dan meegenomen in de huidige btw-periode.

Het sluiten van de btw-periode is het laatste wat je doet! Nadat de btw-periode gesloten is, is het niet meer mogelijk om met terugwerkende kracht zaken aan je administratie toe te voegen!

Sluiten van de btw-periode:

  1. Klik in het linkermenu op Btw.
  2. Selecteer hier de periode die je wil afsluiten.
  3. Scroll het btw-scherm aan de rechterkant helemaal naar beneden en klik daar op btw-periode afsluiten.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.