Upgraden naar Jortt ZZP, MKB of Plus

Automatiseer je boekhouding

Met Jortt ZZP, Jortt MKB en Jortt Plus kun je naast het versturen van facturen en offertes, je hele administratie doen. Nu ga je zien waar Jortt goed in is:

  1. Je facturen worden automatisch gekoppeld aan de betaling.
  2. De te betalen of ontvangen btw wordt bijgehouden.
  3. Je hebt real time financieel inzicht in je bedrijf!

Het upgraden regel je simpel zelf in Jortt. Om alle financiële zaken goed in Jortt op te nemen is het belangrijk een beginbalans te maken. Zo sluiten je oude en nieuwe administratie goed op elkaar aan.

Daarnaast ga je een betaling koppelen aan de facturen die je met Jortt Starter hebt verstuurd. In Jortt ZZP en Jortt MKB is een factuur namelijk pas betaald als er ook daadwerkelijk een betaling aan vastzit. Alleen handmatig op betaald zetten is niet meer genoeg, de factuur is dan voor Jortt nog niet betaald en je ziet hem terugkomen in het overzicht van Nog niet betaalde facturen.

Hieronder staat stapsgewijs wat je moet gaan doen:

  1. Upgraden naar Jortt ZZP, Jortt MKB of Jortt Plus.
  2. Bepalen van de begindatum van de administratie met Jortt.
  3. Koppelen bankrekening.
  4. Bij- en afschrijvingen boeken.
  5. Overige kosten boeken.
  6. Facturen uit Jortt Starter op betaald zetten.
  7. Beginbalans toevoegen aan Jortt.
  8. Bedrijfsmiddelen toevoegen.
  9. Btw-periode sluiten.

Heb je Jortt in het verleden gebruikt en wil je nu verder met Jortt? Om te voorkomen dat de cijfers uit het verleden doorwerken in je boekhouding, kun je beter een nieuwe administratie openen. Klik op Instellingen | Bedrijfsgegevens en zet achter je bedrijfsnaam 'oud' en kies Opslaan. Klik daarna op je bedrijfsnaam rechtsboven en kies Administratie toevoegen en maak een nieuwe administratie aan.

Upgraden naar Jortt

.

Je kunt eenvoudig upgraden naar Jortt MKB:

  1. Ga naar Instellingen rechtsboven en klik hierop.
  2. Klik onder Instellingen voor [je bedrijfsnaam] op Mijn Abonnement.
  3. Kies voor upgraden naar Jortt ZZP, Jortt MKB of Jortt Plus.

Vanaf nu kun je Jortt ZZP, Jortt MKB of Plus gebruiken en ontvang je elke maand een factuur voor het gebruik van Jortt.

Bepalen begindatum van je administratie in Jortt

.

Je kunt vanaf nu je administratie met Jortt gaan doen, maar je kunt er ook voor kiezen om met terugwerkende kracht Jortt ZZP, MKB of Plus te gaan gebruiken.

Bepaal vanaf wanneer je je administratie in Jortt wil gaan voeren. Afhankelijk van je gekozen begindatum ga je de beginbalans maken en weet je aan welke facturen uit Jortt Starter je een bijschrijving kan gaan koppelen.

Koppelen bankrekening

.

Koppel je bankrekening. Doorloop de stappen bij Geldzaken om je rekening te koppelen. Koppel je bankrekening.

Via de bankkoppeling komen de bij- en afschrijvingen in Jortt. Jortt verwerkt je bestand en je vindt in Nog te doen de geuploade bij- en afschrijvingen. Jortt koppelt de binnenkomende betalingen automatisch aan de door jou verstuurde facturen, wanneer het factuurnummer en bedrag kloppen. Daarnaast worden ook sommige afschrijvingen direct geboekt zoals belastingbetalingen.

Bij- en afschrijvingen boeken

.

Bij Nog te doen vind je het geuploade bankbestand. Je kunt nu de bij- en afschrijvingen gaan inboeken. Verwerken van je bij- en afschrijvingen.

Overige kosten boeken

.

Bedenk ook of je nog kosten hebt gemaakt voor je bedrijf die je niet via je zakelijke rekening hebt betaald. Voor deze kosten kun je een Kosten boeking maken en je geeft vervolgens aan waarmee deze kosten zijn betaald.

Facturen uit Jortt Starter op betaald zetten

.

Alle facturen die in Jortt Starter zijn gemaakt en die niet betaald zijn via het geuploade bankbestand moeten nu op betaald gezet worden.

Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Facturen en offertes in het linkermenu en klik hierop.
  2. Klik op een factuur waar nog geen echte betaling aan zit maar die wel betaald is. Dit zijn bijvoorbeeld de facturen die je vindt via Alle facturen > Openstaand.
  3. Kies bij de mogelijke koppelingen voor Betaald met en selecteer Overige reserve.
  4. Dit doe je voor alle facturen die al betaald zijn voor de datum dat je met Jortt bent begonnen.
  5. Kom je facturen tegen die nog niet betaald zijn, dan laat je die als onbetaald staan en kun je je klant een betalingsherinnering sturen. Zijn het facturen waarvan je je afvraagt of ze nog wel betaald gaan worden, dan kun je ook kiezen voor crediteren.
Betalen met Overige reserve

Heb je facturen met btw gemaakt, dan moet je daar een tegenboeking voor maken. De btw is waarschijnlijk hoger dan dat je hebt aangegeven omdat je toen in Jortt geen kostenboekingen hebt gemaakt.

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Opbrengsten en als categorie Diverse omzet.
  4. Tel de btw van de Jortt Starter periode op.
  5. Voer bij Totaal incl. btw dit bedrag in met een - ervoor.
  6. Voer bij Overige btw tarieven hetzelfde bedrag in met de - ervoor.
  7. Zet de datum op december 2023, ervan uitgaand dat je per 1 januari 2024 bent geupgrade.
  8. Klik op Opslaan.
  9. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Geef aan dat de boeking is betaald met:.
  10. Klik op Overige reserve.

Nu zijn al die facturen verwerkt en staan ze niet meer in Nog te doen. En de btw is op 0 gezet.

Beginbalans toevoegen aan Jortt

.

Door middel van de ingelezen bij- en afschrijvingen maakt Jortt al een deel van de beginbalans. Ook de post nog onbetaalde facturen staat na stap 5 nu goed op de balans. Nu is het zaak de andere begin balansposten op te voeren. Denk hierbij aan eventuele leningen, voorzieningen, deelnemingen, eigen vermogen, prive opname/stortingen of rekening courant saldo en nog te betalen facturen van leveranciers. Maak de beginbalans.

Bedrijfsmiddelen toevoegen

.

Nu is het tijd je bedrijfsmiddelen toe te voegen zodat Jortt ervoor kan zorgen dat de afschrijvingen automatisch in je administratie worden meegenomen. Je voert een reeds bestaand bedrijfsmiddel in door precies aan te geven wanneer je het gekocht hebt en wat het gekost heeft. Bedrijfsmiddelen en afschrijven.

Btw-periode sluiten

Wanneer alles goed in Jortt staat kun je de afgelopen btw-periode afsluiten. Daarmee worden ook alle daaraan voorafgaande periodes gesloten. Eventuele wijzigingen die nu nog plaatsvinden, worden dan meegenomen in de huidige btw-periode.

Het sluiten van de btw-periode is het laatste wat je doet! Heb je toch nog zaken vergeten dan kun je de btw periode weer openen. Afhankelijk van wanneer je dat doet, kan dit consequenties voor de bij de btw perioden genoemde bedragen hebben. Lees: btw-aangifte doen

Sluiten van de btw-periode:

  1. Klik in het linkermenu op Btw-aangifte.
  2. Selecteer hier de periode die je wil afsluiten.
  3. Scroll het btw-scherm aan de rechterkant helemaal naar beneden en klik daar op btw-periode afsluiten.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.