Dit maakt een youngtimer leuk:
Rijd je een zakelijke auto van 15 jaar of ouder dan noemt men deze auto een youngtimer. Maar wat is er zo leuk aan? Dat heeft twee redenen:
- Voor de petrolheads is een scala aan iconische auto’s te koop. Zeker auto’s die 15 jaar geleden bijzonder waren, zijn na 15 jaar in aanschaf vaak spotgoedkoop. Dat heeft als oorzaak dat het onderhoud van deze auto’s relatief duur is. De onderdelen zijn duur, het verbruik is hoog en de wegenbelasting is torenhoog. Geen particulier die daarmee wilt rijden. Maar als je niet al te veel kilometer rijdt en al het onderhoud zakelijk mag verrekenen, dan kun je oude dromen laten uitkomen.
- Voor ‘Miljonairs next door’ is het een verstandige afweging tussen de kosten en baten. Een auto is een auto en brengt je van A naar B. Dus als dat een stuk voordeliger kan, dan is dat mooi meegenomen.
Bijtelling voor youngtimer
Over de youngtimer betaal je bijtelling wanneer je meer dan 500 kilometer per jaar privé met deze auto rijdt. Deze bijtelling is ‘slechts’ 35% over de dagwaarde (waarde in het economische verkeer). Die dagwaarde ligt meestal een stuk lager dan de cataloguswaarde. Het rijden met een youngtimer is dus vaak voordeliger dan het rijden in een nieuwe auto. In ieder geval qua bijtelling.
De dagwaarde neemt ieder jaar af, waardoor ook je bijtelling ieder jaar minder wordt. Daar tegenover staat dat je meer geld kwijt bent aan brandstof, onderhoud en reparaties. En met een oudere auto heb je nu eenmaal meer kans op pech onderweg.
Via ANWB-koerslijst kun je de dagwaarde van je auto bepalen. De cataloguswaarde vind je bij de RDW.
Voorbeeld (cijfers 2020) bijtelling van een auto met een cataloguswaarde van € 50.000 (bijvoorbeeld een rijk uitgevoerde BMW 3):
Btw correctie of btw-forfait voor privégebruik van youngtimer
Rijd je privé met je zakelijke auto, dan mag je alleen de btw aftrekken over de zakelijk gereden kilometers. Hierbij wordt woon-werkverkeer naar je kantoor gerekend als zakelijke kilometers. Deze post wordt vaak vergeten, maar kan een behoorlijke kostenpost zijn.
Rijd je voornamelijk zakelijk met je auto, dan is het voordeliger om op basis van daadwerkelijke kilometers de btw verrekenen. Je bent dan verplicht een kilometerregistratie bij te houden om aan te tonen hoeveel je zakelijk gereden hebt. De btw correctie voor privégebruik doe je bij je laatste btw-aangifte van het jaar.
Rijd je relatief veel privékilometers en/of heb je geen zin om je kilometerregistratie bij te houden en wil je toch alle btw aftrekken over je autokosten? Dan moet je het btw-forfait betalen. De Belastingdienst berekent in dit geval een vast percentage over de catalogus/ nieuwwaarde van de auto:
- 1,5% voor een marge-auto en
- 2,7% voor een btw-auto.
Welke posten hebben nog meer invloed?
Of een youngtimer echt goedkoper is, hangt af van nog meer factoren.
De eerste jaren schrijft een auto meer af dan in de laatste jaren. Meer afschrijving is meer kosten en dus minder winst. En minder winst = minder Inkomstenbelasting of minder vennootschapsbelasting. Daarnaast krijg je bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto aantrekkelijke extra subsidies.
Van een nieuwe auto kun je de btw aftrekken, veel gebruikte personenauto’s zijn ‘marge auto’s’. Daar kun je de btw niet meer van verrekenen.
Met een youngtimer kun je meer onderhoud verwachten en is er waarschijnlijk een wat hoger verbruik. Verder mogen oude diesels (Euro 3 en ouder) vaak niet de binnenstad in van grote steden vanwege de milieuzones.
Heb je nu een privéauto die je zakelijk gebruikt? Dan mag je € 0,23 cent per zakelijke kilometer vergoeden. Deze vergoeding verlies je wanneer je de auto op de zaak zet.
Wat is de beste optie?
Of een youngtimer voor jou de beste optie is, hangt af van je persoonlijke wensen en de bereidheid wat je wilt betalen. Maar grosso modo kom je hier op neer:
- Wil je een nieuwe auto rijden en ben je bereid daarvoor te betalen, neem dan een nieuwe auto. Met 100% elektrisch ben je spekkoper.
- Wil je minder betalen en is ‘nieuw’ minder belangrijk? Dan is er een feestelijke keuze in youngtimers. Voor relatief weinig geld, rijd je een iconische auto van 15 jaar geleden. Ja, je bent een CO2 uitstoter in verbruik, maar voordat je daarmee de CO2 van de bouw van een nieuwe auto hebt bereikt, ben je alweer vele jaren verder. Auto’s vanaf 2005 (Euro 4) zijn een stuk schoner dan de auto’s van voor 2005. Dit gaat vooral op voor de diesels.
- Heb je weinig geld? Koop privé een kleine, goedkope en zuinige auto. Vergoed jezelf de € 0,23 voor de zakelijke kilometers.
Wat is de slechtste optie?
Met een auto van tussen de 4 en 15 jaar oud zakelijk rijden, word je hoofdsponsor van de Belastingdienst.
Hoe verwerk je een youngtimer in de boekhouding?
Een zakelijke youngtimer is onderdeel van je administratie. De kosten en de btw correctie verwerk je dus in je boekhoudprogramma.
Aanschaf
Voor de aanschaf van je youngtimer maak je een Kostenboeking en daarna voer je deze op als bedrijfsmiddel. Je mag de auto in 5 jaar afschrijven. Verkoop je de auto weer, ook nadat je deze helemaal tot € 0 hebt afgeschreven, dan ziet de Belastingdienst dit als Opbrengsten voor je bedrijf. Lees hoe je de aanschaf van een auto boekt in Jortt.
Bijtelling
Rijd je meer dan 500 privé kilometer per jaar dan voer je de bijtelling (35% over de dagwaarde) op. Je kunt dit doen bij het doen van de Inkomstenbelasting of in Jortt als Negatieve autokosten. Lees hoe je de bijtelling in Jortt kunt verwerken.
Btw-correctie of btw-forfait
Je voert deze correctie/forfait in bij 1d op het btw-aangifteformulier bij je laatste btw-aangifte van het jaar. Heb je een youngtimer dan kan het btw-forfait meer zijn dan de werkelijke kosten. Lees hoe je de btw-correctie voor privégebruik boekt.
Deze blog is je aangeboden door: Boekhoudprogramma Jortt