Boekhouding inrichten voor je klant

Waar moet je aan denken

In een aantal stappen richt je in Jortt een administratie in voor jouw klant in.

Bedrijfsgegevens

Maak je een nieuwe klant aan, dan stel je bij de Bedrijfsgegevens de volgende gegevens in:

  • de rechtsvorm
  • is het bedrijf btw-plichting
  • heeft het bedrijf personeel
  • heeft het bedrijf een auto van de zaak
  • moet het bedrijf aangifte doen via het EU-btw Ć©Ć©nloketsysteem
  • heeft het bedrijf een BIG-registratienummer of AGB-zorgverlenerscode

Op basis van deze instellingen wordt, indien van toepassing, een aantal specifieke categorieƫn en opties toegevoegd. Zo sluit Jortt naadloos aan op de situatie van jouw klant.

Handelsnamen

Heeft jouw klant meerdere handelsnamen waar facturen voor worden verstuurd? In de uitleg handelsnamen leggen we uit hoe je een extra handelsnaam toevoegt.

Categorieƫn toevoegen

De standaard categorieƫn die Jortt aanbiedt komen overeen met wat de Belastingdienst vraagt in de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting. Meer smaken zijn er niet. Wil je toch een extra categorie aanmaken, dan kan dat. Doe dit alleen als dit belangrijke informatie voor jouw klant oplevert. Of als dit de administratie overzichtelijker maakt (bijvoorbeeld voor de margeregeling).

In alle andere gevallen adviseren wij je om geen extra categorieƫn toe te voegen. Als jij en je klant niets doen met de informatie levert het dus niets op, behalve extra werk.

Is het nuttig om een extra categorie toe te voegen? Klik dan op categorie toevoegen en we leggen je uit hoe het werkt.

Labels

Heeft jouw klant meerdere handelsnamen of wil je opbrengsten en kosten bijvoorbeeld uitsplitsen per regio? Labels laten zien waar geld aan wordt besteed en waar geld aan wordt verdiend. Koppel een label aan een boeking, factuur of klant. Kies bij de winst- en verliesrekening een label en je ziet precies wat het resultaat is. Labels is beschikbaar voor alle Jortt Plus gebruikers. Meer over labels lees je in labels toevoegen.

Abonnement

Jortt biedt verschillende abonnementen aan; Jortt ZZP, Jortt MKB en Jortt Plus. Voor elke klant kies je een eigen abonnement. Wil je jouw kantoor een boost geven, meeliften op de voordelen van het digitale tijdperk en in de kwartaalmaanden niet nog bergen werk moeten verzetten? Dan is Jortt Plus de beste keuze.

De administratiekantoren die met Jortt werken kiezen voor de meeste klanten Jortt Plus. De belangrijkste reden hiervoor is dat de administratie tot 99% geautomatiseerd kan worden. Ook biedt Jortt Plus onder andere Scan en Herken, Automatische incasso en Labels. Opties die boekhouden makkelijker, sneller en overzichtelijker maken. Een overzicht van de Jortt abonnementen vind je hier: Jortt prijs. Heeft jouw klant nog geen Jortt Plus en wil je het abonnement upgraden, lees dan Abonnement upgraden voor je klant.

Koppelingen met apps

Meer automatiseren levert naast gemak ook vertrouwen op. Hoe fijn is het als je processen volledig kunt automatiseren zodat je niet keer op keer dezelfde handeling hoeft te doen?

Jortt koppelt met meer dan 60 verschillende apps. Allemaal om boekhouden weer een stukje makkelijker te maken en menselijke fouten te voorkomen. Een overzicht van alle koppelingen vind je via het Jortt app center.

Koppel de bankrekening

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, vraag jouw klant dan om de bankrekening (-en) te koppelen. We adviseren altijd om een heel jaar in Jortt te zetten. Wat belangrijk is om te weten: Met een bankkoppeling kun je maximaal 18 maanden terug. Wil jouw klant langer dan 18 maanden terug beginnen, koppel dan de bankrekening nog niet. Met behulp van een MT940 bestand moet je eerst de oude bij- en afschrijvingen in Jortt zetten. Daarna kun je de bankrekening koppelen. Andersom lukt dit niet!

Is de bankrekening gekoppeld, dan gaat de Boekhoudbot direct aan de slag. Op basis van de standaard regels wordt circa 40% van alle boekingen verwerkt. Maak je voor de bij- en afschrijvingen die nog niet verwerkt zijn eigen regels aan, dan automatiseer je deze boekingen voor altijd. In Automatiseer de boekhouding leggen we uit hoe je dit doet.

Emailadres Jortt-inbox aanmaken

In de Jortt Inbox verzamel je facturen en bonnen die je later in de boekhouding verwerkt. Je klant stuurt de facturen per mail naar de inbox of maakt via de Jortt app een foto van een bon. In Jortt Inbox aanmaken lees je onder andere hoe je het mailadres voor de inbox aanmaakt.

Overige gegevens

Om de boekhouding te personaliseren voeg je het logo toe en pas je de factuurlayout aan. Overleg met je klant of jij dit doet of dat jouw klant dit zelf doet. Meer hierover lees je in factuur layout opmaken.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact ons op, we helpen je graag verder.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.