E-factureren aan de overheid

Aan de landelijke overheid kun je alleen nog maar elektronische facturen sturen, e-facturatie genaamd. Ondernemers die maar af en toe een factuur naar de overheid sturen, kunnen via een speciaal Leveranciersportaal hun facturen invoeren. Vanuit dit portaal wordt de factuur als elektronische factuur naar de betreffende Rijksdienst verzonden. Aan het gebruik van het portaal zijn geen kosten verbonden.

Je kunt gebruik maken van het portaal door je te registreren.

Registratie voor het Leveranciersportaal

.

Je kunt je eenvoudig registreren op .

  1. De website leveranciersportaal.rijksinkopen.nl/.
  2. Kies registreren.
    beginscherm e-facturatie leveranciersportaal
  3. Geef je bedrijfsnaam en je e-mailadres op en maak een wachtwoord aan.
  4. Ga je daarna inloggen, dan ontvang je een unieke code op je e-mailadres ter verificatie.
  5. De eerste keer geef je je btw-nummer en je bankrekening op.

Facturen invoeren in het Leveranciersportaal

.

Een e-factuur moet aan dezelfde eisen voldoen als een normale factuur. Daarnaast moet het Organisatie-identificatienummer (OIN) van de klant erop staan. Het OIN nummer van de betreffende Rijksdienst kun je hier opzoeken.

Maak eerst je factuur in Jortt en log vervolgens in op het Leveranciersportaal van de overheid. Neem de informatie van je factuur over in het invulscherm op deze website en je e-factuur wordt aangemaakt en door het portaal verzonden naar jouw overheidsklant.

Log in op leveranciersportaal.rijksinkopen.nl/.

  1. Kies Factuur.
  2. Geef de unieke verificatiecode op.
  3. Klik daarna op Factuur maken.
  4. Geef de OIN code op.
  5. Neem de gegevens van je Factuur over.
  6. Bekijk het voorbeeld voordat je de factuur definitief maakt.
  7. Klik op Definitief maken.
    nieuwe factuur in leveranciersportaal

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.