Waarom staan mijn facturen en boekingen in een verkeerde btw-periode?

Is je boekhouding op orde dan zet Jortt elke factuur of boeking die je maakt in de btw-periode waarin deze hoort. Wanneer een btw-periode gesloten is, kan Jortt een factuur of boeking niet meer in deze periode kwijt en neemt hij deze automatisch mee in de eerste nog open btw-periode. Zo mis je bij het crediteren van een factuur geen teruggave van btw of voorkom je dat je later nog btw-moet terugbetalen.

Wijzigingen tot € 1000 btw mag je meenemen in een volgende btw-periode. Gaat het om een wijziging van meer dan € 1000 btw, dan moet je deze corrigeren in de periode waarin de wijziging plaatsvond. Lees Suppletie indienen.

Zie je boekingen en facturen in een 'verkeerde' btw-periode staan, dan is dat om één van de volgende redenen:

  1. Er is nadat de btw-periode al gesloten is, een boeking gewijzigd of weggegooid.
  2. Er zijn nadat een btw-periode gesloten is, nog boekingen en/of facturen voor een oudere periode gemaakt.
  3. Er is een rekening weggegooid waarop al boekingen zijn gemaakt. Door het weggooien van de rekening worden de boekingen verwijderd.
  4. De startdatum van een bankrekening is aangepast. Door een nieuwere datum te kiezen worden de boekingen die al gemaakt zijn met de oudere banktransacties verwijderd.

In het 1e geval klopt het dat een boeking en/of factuur in een andere btw-periode staat. In de andere gevallen klopt het niet en moeten er correcties worden gemaakt. Het advies is oom hiervoor contact op te nemen met de supportafdeling van Jortt.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.