Van ZZP of VOF naar BV

Gaat je bedrijf goed en besluit je je rechtsvorm te veranderen van een eenmanszaak of VOF naar een BV dan heeft dit ook gevolgen voor je boekhouding. Je moet altijd een nieuwe administratie starten voor je nieuwe BV. Je BV krijgt immers een eigen btw nummer en een eigen KvK nummer.

Voor je nieuwe bedrijf open je ook een nieuwe zakelijke rekening. Hierdoor houd je de rekeningen gescheiden, dit voorkomt veel rekenwerk en tijd aan het eind van het jaar.

De administratie van je eenmanszaak of VOF ga je afronden en je start een nieuwe administratie voor je BV. Je hebt dan dus tijdelijk twee administraties.

Nieuwe administratie

Je kunt niet zomaar je activiteiten stoppen en simpelweg verdergaan met je nieuwe BV. Afhankelijk van welke manier je kiest moet er afgerekend worden met de Belastingdienst over het vermogen dat in je eenmanszaak of VOF zit. Er zijn 3 manieren om deze overgang te maken en elke manier heeft zijn eigen financiële gevolgen. Wij adviseren je om je hier goed over te laten informeren. Dit zijn de 3 manieren:

  1. Omzetten zonder inbreng
    De meest eenvoudige manier. Niet interessant als er reserves zijn, denk aan stille reserves, fiscale reserves en goodwill. Je betaalt namelijk Inkomstenbelasting over het vermogen van je bedrijf.
  2. Ruisende inbreng
    Ook hier betaal je Inkomstenbelasting over je vermogen. Bij een ruisende inbreng kun je dit echter ook met terugwerkende kracht doen. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt.
  3. Geruisloze inbreng
    Hier breng je het hele vermogen van de eenmanszaak of VOF in in de bv zonder hierover direct af te rekenen. Uiteindelijk wordt er in de bv afgerekend. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt.

Op zoek naar een boekhoud coach met Jortt ervaring die je kan adviseren? Ga dan naar: Ik zoek een boekhoudcoach.

Afronden oude administratie

Wanneer alles afgehandeld is voor je eenmanszaak of VOF kun je deze administratie beëindigen. Wij adviseren je dat pas te doen na de aangifte Inkomstenbelasting, dan is immers alles pas echt klaar. Zorg wel dat je je administratie bewaart, je hebt immers nog 7 jaar bewaarplicht!

Voor je je administratie stopt adviseren we je daarom de jaarrekeningen en de auditfiles te downloaden. Je kunt je administratie daarna op een Jortt Gratis zetten of ervoor kiezen je administratie helemaal te verwijderen. In dat laatste geval moet je ook al je gemaakte facturen downloaden want bij verwijderen is ook echt alles weg.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.