Van eenmanszaak of VOF naar bv

Ga jij je rechtsvorm veranderen van een eenmanszaak (ZZP) of VOF naar een bv dan heeft dit ook gevolgen voor je boekhouding. Hoe je overgaat naar de nieuwe bv bepaalt of je een nieuwe administratie moet starten voor je nieuwe bv. Je bv krijgt altijd een eigen btw nummer en een eigen KvK nummer.

Voor je nieuwe bedrijf open je ook een nieuwe zakelijke rekening. Hierdoor houd je de rekeningen gescheiden, dit voorkomt veel rekenwerk en tijd aan het eind van het jaar.

Kan ik doorwerken in mijn oude administratie?

Je kunt niet zomaar je activiteiten stoppen en simpelweg verdergaan met je nieuwe bv. Er zijn 3 manieren om deze overgang te maken en elke manier heeft zijn eigen financiële gevolgen. Afhankelijk van welke manier je kiest, moet er afgerekend worden met de Belastingdienst over het vermogen dat in je eenmanszaak of VOF zit. Wij adviseren je om je hier goed over te laten informeren. Dit zijn de 3 manieren:

  • Activa-passiva transactie (Omzetten zonder inbreng)
  • Ruisende inbreng
  • Geruisloze inbreng

Activa-passiva transactie

bv aanmaken in nieuwe administratie

Je verkoopt alle bezittingen en schulden van de eenmanszaak of VOF aan de bv. Hiervoor maak je een opsomming van alle posten die op de balans staan (activa-passivadocument). We adviseren je om dit document op te laten maken door een notaris. Zitten er reserves in je bedrijf, zoals stille reserves, fiscale reserves en goodwill? Houd er dan rekening mee dat je over deze reserves inkomstenbelasting moet betalen. Voorbeeld van een stille reserve is een auto die voor €3.000 op de balans staat maar bij taxatie €5.000 waard blijkt te zijn. In je eenmanszaak of VOF komt dan een winst te staan van €2.000 en in de administratie van je bv is de aankoopwaarde van de auto €5.000.

Ruisende inbreng

bv aanmaken in een nieuwe administratie

Als je je bedrijf wil omzetten van een eenmanszaak of VOF naar een bv én je bent van plan om je onderneming binnen drie jaar te verkopen, dan is een ruisende inbreng het meest geschikt. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt. Voor de Belastingdienst staak jij je eenmanszaak en begin je met een nieuw bedrijf. Als er reserves in je eenmanszaak zitten, dan moet je hier inkomstenbelasting over betalen.

Geruisloze inbreng

bv aanmaken in een nieuwe administratie niet noodzakelijk

Hier breng je het hele vermogen van de eenmanszaak of VOF in in de bv zonder hierover direct af te rekenen. Uiteindelijk wordt er in de bv afgerekend. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt. Voorwaarde is wel dat je de hele onderneming moet inbrengen en dat je de aandelen van de bv niet binnen drie jaar mag verkopen.In dit geval hoef je geen nieuwe administratie aan te maken. Pas je KvK en btw nummer aan bij Bedrijfsgegevens op het moment dat je een bv bent. Wil je de eenmanszaak of VOF inbrengen met terugwerkende kracht? Neem dan contact op met een adviseur om de juiste stappen te nemen.

Pas de volgende boekingen aan wanneer je met terugwerkende kracht een bv bent geworden:

  • de betaling aan jezelf gaat nu via Lonen ipv Privé opname/storting
  • boekingen op Lunch- diner en representatiekosten

Op zoek naar een boekhoud coach met Jortt ervaring die je kan adviseren? Ga dan naar: Ik zoek een boekhouder.

Wat verandert er in je administratie?

In loondienst bij eigen bv

Het belangrijkste wat er voor jou verandert is dat je als werknemer in loondienst komt bij je eigen bv. Je betaalt jezelf elke maand salaris uit én je betaalt elke maand loonbelasting aan de Belastingdienst. De betalingen die je aan jezelf doet boek je niet meer als Privé opname / storting maar als Lonen. Om dit te kunnen boeken moet je eerst bij je bedrijfsgegevens aangeven dat je personeel in dienst hebt. De categorie Lonen wordt dan getoond bij de categorieën. De loonbelasting die je elke maand betaalt wordt automatisch verwerkt door de Boekhoudbot.

Je kunt het maken van salarisstroken uitbesteden aan een salariskantoor. Wil je dit zelf berekenen? In onderstaand artikel leggen we uit hoe je dit doet Loonheffingen berekenen dga. Hier vind je ook informatie over de regels van de Belastingdienst over bijvoorbeeld de hoogte van je salaris. Meer informatie over het boeken van je salaris in Jortt vind je hier: hoe boek ik een dga salaris?

Ga jij met terugwerkende kracht over van een eenmanszaak of VOF naar een bv, dan kun je niet met terugwerkende kracht loonstroken (laten) maken en aangifte loonbelasting doen. Je hebt wel, in de periode dat jij nog een eenmanszaak of VOF was, geld overgemaakt naar jezelf als salaris. Hoe verwerk je dit nu in Jortt?

Je voegt eerst de categorie Arbeidsbeloning voorperiode toe:

  1. Klik rechts bovenin op Instellingen en vervolgens op Categorieën.
  2. Klik op de categorie Overige personeelskosten en klik op Sub-categorie.
  3. Vul bij Naam categorie Arbeidsbeloning voorperiode in en klik op Opslaan.

De bedragen die je naar jezelf hebt overgemaakt als salaris staan nu op Balans | Mijn privé opname/ storting.

Deze boekingen ga je wijzigen naar Kosten | Arbeidsbeloning voorperiode:

  1. Ga naar Geldzaken links in het hoofdmenu en klik op Mijn privé opname/ storting.
  2. klik op een bedrag dat je hebt overgemaakt als salaris en klik op Wijzig.
  3. Kies als boeking soort Kosten en als categorie Arbeidsbeloning voorperiode.
  4. Klik op Opslaan.

De bedragen die je netto aan jezelf hebt uitbetaald worden nu als kosten geboekt in je bedrijf. Je hebt echter nog geen belasting betaald over deze netto uitbetalingen. Om die reden moet je het totaalbedrag wat je op de categorie Arbeidsbeloning voorperiode hebt geboekt, opgeven in je aangifte inkomstenbelasting. Je vermeldt dit zelf in box I bij de categorie Inkomsten uit overig werk.

Heb je, naast de 'salaris'-boekingen ook nog andere bedragen van of naar privé geboekt? Dan wijzig je deze boekingen van Mijn privé opname/ storting naar Mijn rekening-courant. Dit geldt bijvoorbeeld voor privé boodschappen, kosten die je vanuit privé hebt voorgeschoten voor je bedrijf, of privé belastingen zoals inkomstenbelasting of zorgverzekeringswet. Zie ook hieronder bij Privé betalingen of stortingen via rekening-courant.

Lunch, diner en representatiekosten

Lunch, diner en representatiekosten zijn in de eenmanszaak voor 80% aftrekbaar van je winst (je betaalt hier dus zelf 20% van). Voor een bv zijn deze kosten voor 73,5% aftrekbaar (in dit geval betaal je dus 26,5% zelf). Heb jij bij Instellingen - Bedrijfsgegevens de juiste rechtsvorm opgegeven? Dan boekt Jortt automatisch het juiste percentage voor jou.

Privé betalingen of stortingen via rekening-courant

Heb je iets gepind van je zakelijke rekening voor privé? Dan boek je dit niet meer op Mijn privé opname / storting maar op Mijn rekening-courant. Dit geldt ook voor kosten die je van je privérekening hebt betaald en voor je bedrijf zijn; de kostenboeking koppel je dan ook aan Mijn rekening-courant in plaats van aan Mijn privé opname / storting.

Pas je boekingen aan door ze te openen en bij de categorie Rekening-courant te selecteren. Gaat het om heel veel boekingen dan kun je een tijdelijke balans categorie aanmaken via Instellingen > Categorieën >

Je kunt via Geldzaken klikken op Prive opname/storting en daar de boekingen een voor een aanpassen. Wil je ze tegelijk aanpassen dan moet je een tijdelijke balans categorie aanmaken. Je zet dan de Bedrijfsgegevens op ZZP en selecteert via Boekingen alle Prive opname/stortingen en zet deze op de tijdelijke categorie. Daarna zet je bij Bedrijfsgegevens de rechtsvorm weer op BV. en selecteer je bij Boekingen alles wat je op de tijdelijke categorie hebt gezet en zet nu alles om naar Rekening-courant.

Afronden oude administratie

Wanneer alles afgehandeld is voor je eenmanszaak of VOF kun je het abonnement voor deze administratie stoppen. Wij adviseren je dat pas te doen nadat je de aangifte inkomstenbelasting hebt ingediend bij de Belastingdienst, dan is immers alles pas echt klaar. Wij adviseren je je administratie op een Jortt Starter te zetten, je hebt immers nog 7 jaar bewaarplicht!

Voor je je administratie stopt adviseren we je de jaarrekeningen en auditfiles te downloaden. Met een Jortt Starter abonnement blijven je gegevens bewaard en kun je er na upgraden altijd weer bij. Kies je ervoor om je administratie helemaal te verwijderen, dan is alles ook echt weg. Wij bewaren dan ook geen back-up van je gegevens.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.