Hoe boek ik overlopende (transitorische) posten in mijn boekhouding?
Overlopende posten zijn posten die over een langere tijd in je boekhouding geboekt worden. Je krijgt er één factuur voor, maar je ontvangt de diensten over een langere periode. Een goed voorbeeld is het lidmaatschap van een branchevereniging. Dat is vaak een aanzienlijk bedrag, waarbij je bedrijf een heel jaar lang diensten van de branchevereniging ontvangt (al is het maar dat je het logo mag voeren).
Overlopende posten hebben boekhoudkundig best een grote impact. De btw moet worden verrekend in de factuurdatum, terwijl de kosten worden verdeeld over 12 maanden en daardoor vaak ook nog in twee boekjaren vallen. Het wordt helemaal complex als de factuurdatum niet overeenkomt met de startdatum.
Gelukkig werk je met Jortt. Jortt heeft de overlopende posten volledig geautomatiseerd.
- Klik op . Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Vink uit Leverdatum is gelijk aan factuurdatum.
- Voer de eerste leverdatum in.
- Vink aan Leveringsperiode is langer dan 1 maand.
- Voer de laatste leverdatum in.
- Klik op .
Dat is het. Jortt verwerkt deze boeking verder automatisch voor je als overlopende post. Dus correct in je btw-aangifte, in je winst-en-verliesrekening, in de balans, in je jaarafsluiting en in je jaarrekening. Daar hoef je helemaal niets meer voor te doen.
Wanneer verwerk je boekingen transitorisch in je boekhouding?
De transitorische boekingen verwerk je heel eenvoudig in Jortt. Toch hoef je niet ieder wissewasje zo te boeken. De Belastingdienst is voor bedrijven tot € 12 miljoen omzet heel soepel met de uitvoering hiervan.
Een krantenabonnement van € 250,- per jaar geeft geen significant verschil in je boekhouding als je deze transitorisch boekt; een eerste klas OVjaarkaart van € 4.700,- dan weer wel. Zo mag je zelf inschatten of het een significante impact heeft op je administratie. Als dat zo is, boek je transitorisch. Anders niet.