Hoe boek ik aanloopkosten?

Kosten gemaakt voor het opstarten van je bedrijf

Alle kosten die je uit zakelijk oogpunt voor een onderneming maakt, zijn aftrekbaar. Dat zijn dus ook de kosten die zijn gemaakt met de bedoeling om je onderneming te beginnen. Dit worden aanloopkosten genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een adviesrapport of een laptop die je nodig hebt om je bedrijf te beginnen. Maar ook hosting en kosten voor domeinregistratie worden vaak al gemaakt voordat je officieel bent begonnen. Zo verwerk je aanloopkosten goed in boekhoudprogramma Jortt.

Kosten die je ook zou hebben als je geen onderneming zou starten, zijn geen zakelijke kosten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je internetkosten. Je zou thuis ook een internetverbinding hebben gehad als je geen bedrijf zou beginnen. Dit zijn dus geen zakelijke kosten.

Bewaar dus alle facturen van je aanloopkosten. Je kunt de btw hiervan terugvragen op het moment dat je van start gaat met je bedrijf. De facturen mogen maximaal 5 jaar oud zijn op het moment dat je begint.

Heb je iets aangeschaft voor meer dan €450,- (ex btw) dat je zelf langer dan een jaar gaat gebruiken in je bedrijf, dan is dit een bedrijfsmiddel. Voor een bedrijfsmiddel maak je een bedrijfsmiddelen boeking.

Aanloopkosten boeken

In boekhoudprogramma Jortt verwerk je de aanloopkosten in het eerste kwartaal dat je bent begonnen.

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Kosten en de juiste categorie.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Datum, Totaalbedrag incl. btw en het Totaal aan btw in.
  5. Voeg de inkoopbon toe.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  8. Klik op Mijn privé opname / storting (boekhouding zzp, eenmanszaak, vof, maatschap, vereniging / stichting). Of klik op Mijn rekening-courant (boekhouding bv).
Aanloopkosten hostingkosten boeken

Aanloopkosten bedrijfsmiddel boeken

Heb je een bedrijfsmiddel aangeschaft (bijvoorbeeld een laptop van €1895,-), dan maak je hiervoor een bedrijfsmiddel aan in Jortt. Jortt zorgt er dan voor dat de kosten niet in een keer genomen worden, maar dat deze worden afgeschreven over verschillende jaren. Meer informatie over het boeken van een bedrijfsmiddel.

Bedrijfsmiddel boeken:

Je kiest als factuurdatum de begindatum van je onderneming. Vanaf dat moment mag je het bedrijfsmiddel gaan afschrijven.

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Bedrijfsmiddel en de juiste categorie.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Datum (begindatum van je onderneming), Totaalbedrag incl. btw en het Totaal aan btw in.
  5. Voeg de inkoopbon toe.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  8. Klik op Mijn privé opname / storting (boekhouding zzp, eenmanszaak, vof, maatschap, vereniging / stichting). Of klik op Mijn rekening-courant (boekhouding bv).
Aanloopkosten laptop boeken

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.