Hoe boek ik klant geld terugbetalen
Soms betaal je je klant geld terug. Bijvoorbeeld als een order niet of gedeeltelijk) niet doorgaat of als een klant te veel betaald heeft.
Order gaat (deels) niet door
Factuur gemaakt met jortt
Heb je een factuur met jortt gemaakt, dan maak je een creditfactuur voor het bedrag dat je terugbetaalt aan je klant. Je koppelt de terugbetaling aan de creditfactuur.
- Ga naar Facturen en offertes links in het hoofdmenu.
- Klik op Facturen.
- Er wordt nu een lijst getoond met je facturen.
- Klik op de factuur die je wil crediteren.
- Bij Koppelingen staat de betaling van de factuur, verwijder deze door op
- Klik in het nu geopende factuurpaneel op .
- Klik op .
- Er wordt een nieuwe creditfactuur geopend.
- Pas indien nodig de factuurregels aan wanneer je de factuur maar deels crediteert. Pas het bedrag aan naar het bedrag dat je de klant terugbetaalt.
- Verzend de creditfactuur.
- De creditfactuur vormt nu de betaling (of deelbetaling) van de factuur.
- Klik op (ga met je muis over de creditfactuur heen en de knop wordt zichtbaar) en de creditfactuur wordt ontkoppeld.
- Koppel daarna de betaling van de klant aan de factuur en de terugbetaling aan de creditfactuur.
Geen factuur gemaakt met jortt
Heb je voor de betaling van de klant een opbrengsten boeking gemaakt, dan maak je voor de terugbetaling een negatieve opbrengsten boeking. Een negatieve opbrengsten boeking geet aan dat je opbrengsten lager zijn geweest.
- Ga naar Nog te doen links in het hoofdmenu.
- Selecteer bij Bij- en afschrijvingen de juiste rekening.
- Klik op de Afschrijving van de betaling aan de klant.
- Klik op in de geopende Afschrijving. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Kies als boeking soort Opbrengsten en als categorie Diverse omzet of een zelfgemaakte opbrengsten categorie.
- Selecteer 21% of 9%, of vul de juiste bedragen in.
- Klik op .
Klant heeft teveel betaald
Heeft je klant meer betaald en ga je het teveel betaalde terugbetalen? Lees hoe je de afschrijving naar je klant boekt.